با مشاوران ما صحبت کنید

نحوه برخورد با کودک لجباز 3 ساله

نحوه برخورد با کودک لجباز 3 ساله

نحوه برخورد با کودک لجباز 3 ساله چطور باید باشد؟ وقتی کودک شما به سن 3 سالگی می‌رسد، در برابر بعضی از خواسته های شما لجبازی می‌کند. لجبازی کودک یک مرحله طبیعی از زندگی او به شمار می‌رود.

هنگامی کودک شروع به لجبازی می‌کند که متوجه قدرت خود در رد درخواست‌های دیگران می‌شود. در چنین شرایطی کنجکاو است تا بداند چقدر قدرت دارد تا پیشنهادات و درخواست‌های شما را رد کند.

کودک 3 ساله شما بعد از پی بردن به این قدرت خود، ممکن است به پیشنهادات شما درباره پوشیدن لباس، غذا خوردن، رفتن به رختخواب و حمام کردن پاسخ منفی دهد. این کار برای فرزند شما لذت بخش است.

اعلب اوقات کودکان برای تفریح، بیان اعتراض یا به عنوان سلاح از لجبازی استفاده می‌کنند. البته لجبازی کودک 3 ساله شما می‌تواند ناشی از ترس یا زورگویی باشد. شما به عنوان والدین می‌توانید لجبازی کودک 3 ساله خود را مدیریت کنید.

معمولا این ویژگی کودک به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و از بین می‌رود. اما اگر لجبازی کودک سه ساله شما ادامه دار شد و باعث صدمه خود و دیگران گردید، لازم است از یک مشاور کودک و نوجوان کمک بگیرید.

پیشنهاد می کنیم مقاله روانشناس کودک چه کمکی به ما می‌کند؟ را مطالعه کنید.

مشاور و روانشناس کودک کیست؟

مشاور و روانشناس کودک فردی کاربلد و آموزش‌دیده است که روی مسائل و مشکلات کودکان و نوجوانان تمرکز دارد. او در زمینه درک، تشخیص، پیشگیری و درمان مسائل رشدی، شناختی، عاطفی و اجتماعی کودکان تلاش می‌کند.

برای حل مشکل لجبازی دائمی و غیر قابل کنترل کودک 3 ساله خود لازم است فورا از روانشناس کودک کمک بگیرید. به این ترتیب مسیر درمان کوتاه‌تر می‌شود و از بروز مشکلات جدی جلوگیری خواهد شد.

مشاور و روانشناس کودک کیست؟ | نحوه برخورد با کودک لجباز 3 ساله

چرا کودک 3 ساله شما لجبازی می‌کند؟ | دلایل لجبازی کودک 3 ساله

دلایل مختلفی برای لجبازی کودک 3 ساله وجود دارند. در ادامه بعضی از علل لجبازی کودک سه ساله را نام می‌بریم.

– ژنتیک
– حساسیت کودک نسبت به برادر یا خواهر تازه متولد شده
– بی توجهی والدین
– فشار والدین برای تربیت صحیح کودک
– نداشتن استقلال در کارها
– مریض بودن دائمی کودک
– ندادن فرصت کافی به کودک برای رشد و تکامل

12 راهکار برای برخورد با لجبازی کودک 3 ساله

گاهی اوقات والدین کودکان 3 ساله در برابر لجبازی فرزند خود نمی‌دانند چطور رفتار کنند. باید توجه داشت وقتی رفتارهای کودک توسط اطرافیان درک نشود، شروع به لجبازی می‌کند. او از رفتارهای والدین و اطرافیان خود تقلید می‌کند.

نه گفتن‌ها و رد درخواست‌ها و پیشنهادات شما توسط کودک، تقلیدی از خود شما است که در هنگام منصرف کردنش از کاری می‌شنود. در ادامه به نحوه برخورد با کودک لجباز 3 ساله اشاره می‌کنیم و راهکارهایی را برای برخورد با کودک 3 ساله ارائه می‌دهیم.

12 راهکار برای برخورد با لجبازی کودک 3 ساله | نحوه برخورد با کودک لجباز 3 ساله

1- پرهیز از بحث و جدل در مقابل لجبازی کودک 3 ساله

بحث کردن با کودک 3 ساله اثر منفی روی نگرش و رفتار کودک دارد. این کار باعث پافشاری بیشتر کودک می‌شود.

2- صحبت کردن با لحن مناسب

لجبازی‌ کودک 3 ساله یک امر طبیعی در روند رشد او هستند. بنابراین رفتار فرزند خود را توهین تلقی نکنید. کودک شما در سن یادگیری، رشد و ذخیره اطلاعات است و از رفتار و صحبت‌های شما تقلید می‌کند.

تقلید کردن از زبان و لحن صحبت کردن شما برای او کار ساده ای است. کودک با الگوبرداری از شما، پاسختان را می‌دهد. صحبت کردن آرام و با لحن مناسب شما به کودک یاد می‌دهد که با احترام رفتار کند.

3- درک کردن کودک

به فرزندتان نشان دهید که او را درک می‌کنید. فرزند شما احساسات لطیفی دارد. در زمان لجبازی با شما از عکس العملتان می‌ترسد. طوری رفتار کنید که باور کند به او اعتماد دارید. با این کار می‌توانید عواطف و احساسات او را بهتر درک کنید و دلیل لجبازی کودک 3 ساله خود را متوجه می‌شوید.

پیشنهاد می کنیم مقاله برای درمان کودک خجالتی چه کنیم؟ را مطالعه کنید.

4- برقراری ارتباط خوب و صمیمانه با کودک

بسیاری از کودکان به دلیل خلا ارتباطی، رابطه خوبی با والدین خود ندارند. در نتیجه به والدین خود اعتماد نمی‌کنند. حرف زدن درباره چیزهای موردعلاقه، بازی کردن با هم، تماشای تلویزیون و کتاب خواندن برای کودک می‌تواند باعث بهبود رابطه شما با فرزندتان شود.

5- دادن انتخاب‌های زیاد

به فرزند خود حق انتخاب دهید. این کار باعث می‌شود احساس آزادی بیشتری کند. علاوه براین حس همکاری او پرورش می‌یابد. برای مثال به فرزندتان اجازه دهید کتابی که می‌خواهید با هم بخوانید را انتخاب کند.

می‌توانید از او بخواهید هر کدام از اسباب بازیهایش را که دوست دارد به داخل وان ببرد. معمولا وقتی کودک حس می‌کند تصمیم‌گیری بر عهده او است بهتر همکاری می‌کند.

6- در برابر جیغ و فریادهای کودک خود تسلیم نشوید.

بسیاری از کودکان برای رسیدن به اهداف خود شروع به جیغ و داد و فریاد می‌کنند. برخی والدین برای حفظ آبروی خود در برابر این رفتار زشت فرزندشان تسلیم می‌شوند؛ اما این کار درستی نیست. چرا که کودک در موقعیت‌های بعدی، رفتارها و واکنش‌های بدتری از خود نشان می‌دهد. اگر کودک شما در محیط های اجتماعی، پاساژ، مهمانی و… دست به این نوع رفتار زد، همراه فرزند خود محل را ترک کنید.

در برابر جیغ و فریادهای کودک خود تسلیم نشوید. | نحوه برخورد با کودک لجباز 3 ساله

7- فرصت دادن

یکی از کارهایی که از لجبازی کودک 3 ساله شما جلوگیری می‌کند، این است که به او فرصت انتقال دهید. یعنی اگر مشغول بازی است و به زمان ترک مهد کودک نزدیک می‌شوید، به او بگویید وقتی عقربه ساعت روی محل مشخصی قرار گرفت باید بازی خود را به اتمام برساند.

8- حذف قوانین سختگیرانه

قوانین زیادی برای کودک نگذارید. علاوه براین قوانین سختگیرانه را حذف کنید. این کار باعث می‌شود کودک راحت‌تر لجبازی خود را کنار بگذارد.

9- واکنش نشان دادن در برابر رفتارهای نادرست کودک

لجبازی کودک 3 ساله می‌تواند همراه با رفتارهای نامناسب باشد. در این زمان لازم است واکنش مناسبی از خود نشان دهید. داد زدن و نادیده گرفتن، هر دو روش‌های اشتباهی هستند که باعث تکرار رفتار از سمت کودک شما می‌شوند. اگر واکنشی در برابر رفتارهای زشت فرزندتان نشان ندهید، باید منتظر رفتارهای بدتری از او در آینده باشید.

پیشنهاد می کنیم مقاله برای ناخن جویدن کودک چه کار کنیم؟ را مطالعه کنید.

10- ترکیب چیزهای ناخوشایند با موارد خوشایند

گاهی اوقات کودک شما ناچار به انجام کاری است که علاقه ای به آن ندارد. در این شرایط برای جلوگیری از لجبازی کودک 3 ساله خود می‌توانید موارد خوشایندی را با این کار ترکیب کنید. یعنی اگر کودک سه ساله شما علاقه‌ای به حمام کردن ندارد، به او چند عروسک حمام بدهید تا آنها را حمام کند.

11- برخورد مناسب و محبت آمیز با کودک 3 ساله

لجبازی کودک 3 ساله ممکن است به علت بی توجهی والدین باشد. شما می‌توانید از طریق لبخند زدن و رفتارهای محبت آمیز، کودک را متوجه عشق و علاقه خود کنید.

برخورد مناسب و محبت آمیز با کودک 3 ساله | نحوه برخورد با کودک لجباز 3 ساله

12- پرهیز از ” نه گفتن‌های بیش از حد”

به تمام درخواست‌های کودک 3 ساله خود پاسخ منفی ندهید. اگر او چیزی را می‌خواهد که خطری برای سلامتی و امنتیش ندارد، بهتر است موافقت کنید. البته در مواردی که مطمئن نیستید به او بگویید که بعد از فکر کردن پاسخش را می‌دهید.

اگر قصد دارید پاسخ مثبت دهید، فورا این کار را بکنید. اجازه ندهید کودک شما به ناله و التماس بیفتد. در مواقعی که جواب شما منفی است، علت آن را به صورت شفاف به کودک خود بگویید.

سخن پایانی درباره نحوه برخورد با کودک لجباز 3 ساله

نحوه برخورد با کودک لجباز 3 ساله اهمیت زیادی دارد. او از این طریق یاد می‌گیرد که در موقعیت‌های مختلف چه نوع رفتاری از خود نشان دهد. اگر شما هم با مشکل لجبازی کودک 3 ساله خود مواجه هستید، می‌توانید برای رفع این مسئله از راهکارهای گفته شده استفاده کنید.

در صورتی که این راهکارها پاسخگوی نیاز شما نبودند، می‌توانید از بهترین مشاور کودک و نوجوان در تهرانپارس کمک بگیرید. او به خوبی می‌تواند علت لجبازی کودک 3 ساله شما را ریشه یابی کند و راهکار مناسبی برای رفع آن ارائه دهد.

بدون نظر on نحوه برخورد با کودک لجباز 3 ساله

نظر بدهید

پاسخگوی شما عزیزان 9 الی 21