با مشاوران ما صحبت کنید

برای ناخن جویدن کودک چه کار کنیم؟

برای ناخن جویدن کودک چه کار کنیم؟

برای ناخن جویدن کودک چه کار کنیم؟ ناخن جویدن یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که در کودکان و حتی بزرگسالان دیده می‌شود. ممکن است کودک شما هم ناخن‌های خود را بجود و با این کار، شما را کلافه کند.

کودکان به دلایل مختلفی مانند بی‌حوصلگی، کنجکاوی، تسکین استرس، تقلید یا عادت، ناخن‌های خود را می‌جوند. چیزی که اهمیت دارد میزان تکرار و مدت تداوم این حرکت است. گاهی اوقات کودک فقط در شرایط خاصی مانند امتحان، تماشای تلویزیون و… مرتکب این عمل می‌شود.

اگر کودک شما به صورت ناخودآگاه و در حد متوسط این کار را انجام می‌دهد و آسیبی به خود وارد نمی‌کند، وضعیت نگران‌کننده نیست. احتمالا با گذشت زمان، عادت خود را ترک می‌کند. اما گاهی اوقات کودک به مدت طولانی مشغول جویدن ناخن می‌شود. در این مواقع، بهتر است فکری به حال درمان ناخن جویدن کودک خود بکنید.

در ادامه مقاله درباره علت ناخن جویدن کودک صحبت می‌کنیم و راهکارهایی را برای درمان آن ارائه می‌دهیم.

برای ناخن جویدن کودک چه کار کنیم؟

علت ناخن جویدن کودک

علت ناخن جویدن کودک چیست؟ چرا کودک ناخن می‌جود؟ بسیاری از کودکان برای آرامش خود در شرایط تنش‌زا ، ناخن می‌جوند. تکرار این عمل (جویدن ناخن) باعث تسکین آنها می‌شود. کنجکاوی، نیاز عاطفی، استرس، شرم، لجبازی، بی‌ حوصلگی، تنش ‌های روحی و عادت یا تقلید، همگی دلایلی برای ناخن جویدن کودک هستند.

کودک در حین بزرگ شدن با مسائل مختلفی مواجه می‌شود. در چنین شرایطی به دنبال راهی برای تسکین و آرامش خود است. به همین علت شروع به جویدن ناخن می‌کند. از دیگر مواردی که باعث بروز این رفتار عصبی می‌شوند می‌توان به توقعات زیاد، عوامل وراثتی، تولد فرزند جدید، ترس از تنهایی، اضطراب جدایی، پرخاشگری والدین، تنبیه شدن و… اشاره کرد. هر یک از این عوامل می‌توانند علت ناخن جویدن کودک شما باشند.

علت ناخن جویدن کودک

عادت های عصبی در کودکان

ناخن جویدن کودک تنها رفتار و عادت عصبی نیست که ممکن است در کودکان دیده می‌شود. برخی کودکان در مواجهه با شرایط تنش‌زا شروع به مکیدن انگشت، پیچاندن یا کندن مو می‌کنند. عادت‌های عصبی دیگر کودکان شامل دست کردن در بینی و دندان قروچه می‌شوند. گاهی اوقات این عادات تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کنند. بر اساس آمار، عادت ناخن جویدن در تقریبا 60-30 درصد کودکان دبستانی دیده می‌شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله روانشناس کودک چه کمکی به ما می‌کند؟ را مطالعه کنید.

11 راهکار برای درمان ناخن جویدن کودک

ترک و درمان ناخن جویدن کودک شامل مجموعه ای از روش‌های ساده و تخصصی می‌شود. شما باید بعد از شناسایی علت اصلی استرس کودک، اقدام لازم برای درمان آن را انجام دهید. به یاد داشته باشید در این مسیر باید هوشمندانه عمل کنید و از هر گونه تهدید، تنبیه و تحقیر کودک خودداری کنید. علاوه براین نباید فرزند خود را سرزنش کنید.

1- پرت کردن حواس کودک

ایجاد حواس‌پرتی یکی از راه هایی است که می‌تواند در مدیریت استرس و کنترل اضطراب فرزندتان مفید باشد. برای جلوگیری از ناخن جویدن کودک ، بازی‌هایی که دست را درگیر می‌کنند با او انجام دهید. بازی‌های گل یا پوچ، خمیربازی و اسلایم گزینه‌های خوبی برای این کار هستند.

2- محدودیت تعیین کردن برای ناخن جویدن

کودکان در مواجهه با استرس‌های درونی خود و برای به دست آوردن آرامش شروع به جویدن ناخن می‌کنند. شما می‌توانید یکسری قانون تعیین کنید. برای مثال از کودک بخواهید تا در هنگام غذا خوردن، ناخن‌هایش را نجود. کودک شما توانایی اجرای این قانون را دارد. به این ترتیب می‌توان تعداد دفعات ناخن جویدن کودک را کاهش داد.

محدودیت تعیین کردن برای ناخن جویدن

3- تخلیه انرژی و کاهش استرس کودک

کارهایی را انجام دهید که باعث کاهش استرس کودک شوند. بهترین راه، ورزش کردن است. ورزش تاثیر بسزایی در سلامتی کودک دارد و هورمون‌های استرس کودک را تنظیم می‌کند.

هنگامی که کودک مشغول ورزش است، کمتر ناخن‌هایش را می‌جود. ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس و توانمندی کودک می‌شود. در نتیجه راحت‌تر می‌تواند عادت عصبی ناخن جویدن را ترک کند.

4- جایگزینی با یک عادت سالم

یکی از راهکارهای مفید برای ترک عادت ناخن جویدن کودک ، جایگزین کردن آن با یک عادت سالم است. اگر کودک شما در اثر بی‌حوصلگی، خستگی یا عادت شروع به جویدن ناخن کرد، به او یک خوراکی سالم بدهید. برای مثال می‌توانید از هویج ترد استفاده کنید. با این کار، کودک مشغول جویدن و خوردن هویج می‌شود و عادت عصبی خود را انجام نمی‌دهد.

پیشنهاد می کنیم مقاله ویژگی های روانشناس خوب کودک چیست؟ را مطالعه کنید.

5- سوهان کشیدن ناخن ها

بهتر است هر روز ناخن‌های کودک خود را کوتاه کنید و سوهان بکشید. با این کار، سطح کمتری از ناخن در دسترس کودک قرار می‌گیرد. از طرفی حتی اگر مشغول جویدن ناخن شود، آلودگی‌های کمتری وارد بدن او می‌شوند.

6- توجه به بهداشت خواب و تغذیه کودک

خواب و تغذیه کودک را مدیریت کنید. دقت داشته باشید که اگر اختلالی در خواب و تغذیه کودک ایجاد شود، استرس و ناآرامی او را در پی خواهد داشت.

نکات مهم درباره بهداشت خواب و تغذیه کودک

– پرهیز از مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های حاوی کافئین و کاکائو
– کاهش مصرف قند و شیرینی به ویژه انواع مصنوعی
– نوشیدن آب کافی
– تنظیم زمان خواب و بیداری کودک
نوشیدن آب کافی و بهبود کیفیت خواب تاثیر زیادی در کاهش استرس کودک دارند. برای اینکه کودک شما خواب با کیفیت و آرامی را تجربه کند، شرایط مناسبی در اتاق خواب فراهم کنید. سکوت کافی، دمای مناسب و رختخواب راحت باعث بهبود کیفیت خواب می‌شوند.

7- لاک زدن برای کودک

در یک اقدام ساده می‌توانید ناخن‌های کودک خود را لاک بزنید. البته بررسی کنید ترکیبات سمی در مواد لاک وجود نداشته باشند.

لاک زدن برای کودک

8- تعیین سیستم پاداش

تعدادی استیکر تهیه کنید و هر روز که فرزندتان ناخن خود را نجوید، به او یک استیکر بدهید. وقتی تعداد مشخصی استیکر به دست آورد، هدیه ای به او بدهید.

9- خودداری از ایجاد گناه در کودک

هرگز به دلیل جویدن ناخن، کودکتان را تهدید یا تنبیه نکنید. مسخره کردن، بی‌احترامی، ترساندن و استفاده از عباراتی مانند فلفل پاشیدن توی دهان کمکی به ترک عادت ناخن جویدن کودک نمی‌کنند.

برخی والدین برای رسیدن به هدف خود شروع به ترساندن کودک از دکتر، آمپول، لولو، آقای پلیس و… می‌کنند. این کار درستی نیست و حس بدی را در کودک ایجاد می‌کند. داشتن حس خوب نسبت به گروه های امداد باعث می‌شود کودک در زمان نیاز از کمک آنها استفاده کند.

اگر در فرزند خود احساس گناه ایجاد کنید، اضطراب او بیشتر می‌شود. در این شرایط ممکن است عادت‌های عصبی دیگری مانند خودزنی و پوست کنی در او به وجود آیند.

10- صحبت درباره ترک عادت‌ها

درباره عادت‌های عصبی و روش‌های ترک آنها با کودکتان صحبت کنید. با هم کتاب‌هایی در این زمینه بخوانید و درباره نحوه مشارکت در ترک این عادت حرف بزنید.

11- کمک گرفتن از روانشناس کودک

بهترین و موثرترین راه برای پی بردن به علت ناخن جویدن کودک مراجعه به روانشناس کودک است. او، فردی آموزش‌دیده است که با تکیه بر دانش، مهارت و تجربه خود می‌تواند علت بروز این رفتار را شناسایی کند.

سپس اقدامات لازم برای ترک و درمان ناخن جویدن کودک را انجام می‌دهد. این اقدامات باعث از بین رفتن استرس و اضطراب کودک و بهبود روابط بین والدین و او می‌شوند. اگر به دلیل وجود اختلالات زمینه‌ای نیاز به مصرف دارو باشد، کودک را به روانپزشک ارجاع می‌دهد.

کمک گرفتن از روانشناس کودک

سخن پایانی درباره اینکه برای ناخن جویدن کودک چه کار کنیم؟

ناخن جویدن کودک مسئله نادری نیست و در بسیاری از کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. دلایل مختلفی برای این عادت عصبی وجود دارد که شامل بی‌حوصلگی، تقلید، استرس، اضطراب و… می‌شوند. در این مقاله درباره علت ناخن جویدن کودک و روش‌های ترک و درمان آن صحبت کردیم. 11 راهکار به شما ارائه دادیم. شما می‌توانید برای ترک ناخن جویدن کودک خود از این راهکارها استفاده کنید. با این حال اگر در ترک ناخن جویدن کودک موفق نبودید از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

برای این منظور می‌توانید به بهترین روانشناس و مشاور کودک و نوجوان در تهرانپارس (خانم آرزو امیدوار خدا) مراجعه کنید. ایشان سال‌هاست که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند و با مسائل این قشر آشنا هستند. به این ترتیب می‌توانند راهکارهای مفیدی را برای حل مشکلات کودکان و نوجوانان ارائه دهند. از دیگر خدمات این کلینیک می‌توان به مشاوره و روانشناسی، زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج، نوروفیدبک و بیوفیدبک و… اشاره کرد.

بدون نظر on برای ناخن جویدن کودک چه کار کنیم؟

نظر بدهید

پاسخگوی شما عزیزان 9 الی 21