نوروفیدبک در تهرانپارس

نوروفیدبک در تهرانپارس یک روش موثر برای آموزش فعالیت های مغز می باشد. متخصصان با استفاده از نوروفیدبک می توانند امواج مغزی را ثبت کنند و نقشه مغزی یا نوار مغزی مربوط به هر فرد را تهیه نمایند. متخصص نوروفیدبک با مشاهده و بررسی نوار مغزی می تواند یک برنامه متناسب با عملکرد مغز فرد را تنظیم کند. به کمک این برنامه فرد می تواند تغییرات مثبت و هدفمند را در فعالیت های امواج مغز خود ایجاد نماید و سلامتی و عملکرد خود را بهبود بخشد. افرادی که از مشکلاتی مانند استرس، اضطراب، افسردگی، ناتوانی های یادگیری و … رنج می برند می توانند مشکل خود را  با استفاده از نوروفیدبک در تهرانپارس رفع کنند.

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک یک روش درمانی است که مبتنی بر امواج مغزی می باشد. یعنی به صورت اختصاصی بر روی مغز و نحوه ی عملکرد آن تاثیر می گذارد. در حال حاضر، از نوروفیدبک به عنوان یک روش درمان جایگزین و مکمل برای افزایش مهارت های شناختی، سرعت پردازش اطلاعات و مهارت حل مسئله نام می برند. در واقع، نوروفیدبک یک راهکار موثر برای افزایش تمرکز و توجه و کاهش تحریک پذیری، بی انگیزگی و پرخاشگری در افراد می باشد.

هدف نوروفیدبک در تهرانپارس

مهم ترین هدف نوروفیدبک در تهران پارس این است که بتواند عملکرد عاطفی، شناختی و رفتاری بیمار را از طریق بهبود عملکرد مغز ارتقا دهد. نوروفیدبک به دنبال مخفی کردن علائم نیست بلکه می خواهد به درمان بیمار کمک کند.

فواید و کاربردهای نوروفیدبک در تهرانپارس

نوروفیدبک در تهرانپارس برای درمان اختلالات بیش فعالی، اضطراب و افسردگی، کمبود توجه، سردردها و میگرن، اختلالات خواب، صرع و طیف اوتیسم مورد استفاده قرار می گیرد. البته کاربرد نوروفیدبک به این موارد محدود نمی شود. چرا که این روش درمانی برای وسواس، پرخاشگری، تنش های عصبی، اختلالات یادگیری، ضعف در پردازش بینایی، درمان اعتیاد، تیک های عصبی و حرکتی، شب ادراری، اختلال خوردن و افزایش عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی مفید می باشد.

انواع امواج مغزی

فرقی نمی کند که سن شما چقدر باشد یا اهل چه کشوری باشید. در هر صورت امواج مغزی یکسانی دارید. همه ی مردان، زنان و کودکان دارای 5 نوع امواج مغزی هستند که شامل امواج آلفا، بتا، تتا، دلتا و گاما می شوند. امروزه برای شناسایی و تشخیص انواع اختلالات روانی از این امواج استفاده می کنند. یعنی متخصصین می توانند با بررسی الگوهای امواج مغزی در نتایج نوار مغزی افراد، اختلال آنها را تشخیص دهند.

1- امواج آلفا :

امواج آلفا ، امواج آرامی هستند که در هر ثانیه 12-8 بار ساطع می شوند و بسامد آنها بین 14-9 هرتز می باشد. این امواج نشان می دهند که مغز در حالت عدم برانگیختگی است. یعنی زمانی این امواج مشاهده می شوند که شما در حال آرامش هستید. برای مثال زمانی که کار خود را به پایان می رسانید و برای استراحت روی صندلی می نشینید در وضعیت آلفا قرار می گیرید. این موج در زمان هشیاری، مدیتیشن، تفکر عمیق، آرامش درونی و نیز هنگامی که چشم های خود را می بندید ساطع می شود. مقدار این موج در بیمارانی که دچار وسواس (ocd) هستند یا از اضطراب رنج می برند، کاهش پیدا می کند.

2- امواج بتا :

امواج بتا برخلاف امواج آلفا هستند و عملکرد آنها نقطه مقابل امواج آلفا می باشد. این امواج، نشان می دهند که مغز در حالت آماده باش است و فعالیت شدیدی دارد.  هنگامی که مشغول انجام فعالیت های ذهنی هستید، مقدار امواج بتا افزایش می یابد. این امواج که در هر ثانیه 25-12 بار ساطع می شوند، دامنه نسبتا پایینی دارند اما سریع ترین نوع امواج هستند. فرکانس امواج بتا بین 40-15 هرتز می باشد. زمانی که مغز شما به شدت در حال فعالیت است، در وضعیت امواج بتا قرار دارد. برای مثال هنگامی که در حال بحث با مدیر خود هستید در وضعیت امواج بتا قرار دارید. این موج به شدت بر روی تمرکز، تفکر، حافظه و حل مسئله تاثیر می گذارد. میزان فعالیت موج بتا در افرادی که دچار اضطراب شدید هستند به شدت افزایش می یابد. با افزایش دامنه بتا زمینه برای ابتلا به اختلالات خواب، وسواس و دندان قروچه بیشتر می شود. 

3- امواج تتا :

امواج تتا نسبت به امواج آلفا و بتا، دامنه ی بزرگتر اما بسامد کوتاهتری دارند. فرکانس آنها بین 8-5 هرتز می باشد و در هر ثانیه بین 8-4 بار ساطع می شوند. زمانی که شما در حال انجام یک فعالیت تکراری هستید، در وضعیت تتا قرار دارید. برای مثال زمانی که به مدت طولانی در یک مسیر آرام رانندگی می کنید و متوجه نمی شوید که چطور این همه راه را طی کردید، مغز شما در حال تتا است. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در یک زمانی، کار خود را متوقف کنید و مشغول خیال پردازی شوید. در این زمان، امواج تتا فعال هستند. هنگامی که شما درگیر انجام یک کار تکراری مانند دویدن، مسواک زدن، رانندگی و … هستید، ماهیت تکراری کار باعث می شود تا به صورت خودکار آن را انجام دهید. در این زمان، مغز شما در وضعیت تتا قرار می گیرد و خیال پردازی می کند. بسیاری از ایده های جذاب در این زمان ها به ذهن فرد خطور می کنند.

4- امواج دلتا :

امواج دلتا، امواجی هستند که در هر ثانیه 4-1 بار ساطع می شوند، بیشترین دامنه و آهسته ترین بسامد را در بین امواج مغزی دارند. بسامد آنها بین 4-1.5 هرتز می باشد. مقدار بسامد امواج دلتا هرگز به صفر نمی رسد مگر اینکه مغز مرده باشد. زمانی که شما یک خواب عمیق بدون رویا را تجربه می کنید، مقدار امواج دلتا به کمترین حد خود می رسد. هنگامی که در وضعیت خواب و ناهشیاری هستید، موج دلتا فعال می شود. موج دلتا در کودکان زیر 6 ماه نسبت به سایر امواج غالب می باشد.

5- امواج گاما :

بالاترین بسامد امواج مغزی به امواج گاما مربوط می شود. هنگامی که تمرکز زیادی روی یک موضوع دارید، امواج گاما مغز شما فعال هستند. به طور کلی زمانی این امواج ساطع می شوند که در حال یادگیری یا تمرکز یا طبقه بندی و ذخیره اطلاعات در حافظه ی خود هستید.

همواره باید توجه داشت که اگر تعادل بین این امواج به هم بخورد، باعث بروز اختلال در عملکرد مغز و رفتار می شود. برای مثال امواج آلفا و بتا، به ترتیب در نیمکره های چپ و راست افراد افسرده بیش از حد تولید می شوند. متخصصین تلاش می کنند تا از طریق کاهش امواج آلفا در نیمکره چپ و امواج بتا در نیمکره راست، افسردگی افراد را درمان کنند.

نوروفیدبک در تهرانپارس

نوروفیدبک در تهرانپارس یک روش درمانی مکمل برای بهبود عملکرد مغز می باشد. حتما می دانید ساختار مغز انسان بسیار پیچیده است و برای اینکه عملکرد درستی داشته باشد، نیاز به اصلاح، همگام سازی و رفع ایرادات خود دارد. در غیر این صورت، ناهماهنگی مغز موجب بروز اختلالات مختلف می شود. به عقیده ی برخی محققان، عملکرد نادرست بخش های مختلف مغز و الگوی نادرست امواج مغزی می توانند زمینه ی ابتلا به اختلالات ذهنی را فراهم نمایند. کسانی که از روش نوروفیدبک در تهرانپارس استفاده می کنند، اصلا احساس درد ندارند. این روش درمانی برای کودکان مانند بازی است و از انجام آن خسته نمی شوند. برای کودکان 4-5 سال به بالا می توان از روش نوروفیدبک استفاده کرد.

نوروفیدبک کودکان در تهرانپارس

نوروفیدبک کودکان در تهرانپارس یک فرایند طبیعی است که در آن مغز کودک تحت آموزش قرار می گیرد. این آموزش ها به مغز کمک می کنند تا اطلاعات را به راحتی پردازش کند. در چنین حالتی کودک کمتر دچار عصبانیت و رفتارهای منفی می شود. شرکت در جلسات نوروفیدبک بر روی قدرت تمرکز و برنامه ریزی کودک تاثیر می گذارد. در چنین شرایطی کودک در نمرات خود پیشرفت می کند و بهتر می تواند وظایف خود را سازماندهی کند. نوروفیدبک کودکان در تهران پارس برای رفع اختلالات خواب کودک هم به کار می رود. کودکانی که شب ها نمی خوابند، عملکرد خوبی در روز نخواهند داشت. چنین کودکانی، تمرکز کافی بر روی درس و تکالیف خود ندارند.

نوروفیدبک بزرگسالان در تهرانپارس

نوروفیدبک بزرگسالان در تهرانپارس برای بهبود عملکردهای روانی و شناختی فرد می باشد. در حال حاضر از این روش برای اصلاح و تقویت عملکرد مغز استفاده می شود. نوروفیدبک تاثیر مثبتی در کاهش اضطراب، بهبود عملکرد و مهارت، درمان افسردگی، بهبود وسواس، افزایش توجه و تمرکز، درمان اعتیاد، بهبود کیفیت خواب، درمان بیماری های صرع و فیبرومیالژیا و … دارد.

بهترین سن برای نوروفیدبک

نوروفیدبک برای افرادی که در محدوده ی سنی 70-5 سال قرار دارند، یک گزینه مناسب است. اما در مورد کودکانی که در سن دبستان هستند و دچار بیش فعالی، اختلال در یادگیری، عدم توجه و ناتوانی در تمرکز می باشند، بازخورد بیشتری دارد.

نحوه عملکرد نوروفیدبک در تهرانپارس

نوروفیدبک در تهرانپارس با استفاده از الکترودها یا حسگرهایی انجام می شود که بر روی پوست سر بیمار قرار می گیرند. امواج مغزی بیمار بر روی صفحه مانیتور به نمایش درمی آیند. این امواج به صورت بازی های کامپیوتری و یا فیلم شبیه سازی شده اند. بیمار با توجه به عملکرد انیمیشن پی می برد که امواج در چه موقعیتی قرار دارند. این دستگاه، مقدار هر یک از امواج را اندازه می گیرد و کاهش یا افزایش هر موج را در قالب بازی، فیلم یا انیمیشن نشان می دهد. میزان دقت و تمرکز فرد بر روی نحوه و میزان حرکت انیمیشن تاثیر می گذارد. وضعیت امواج مغزی او با توجه به نتایج بازی، افزایش یا کاهش صدا و … مشخص می شود. عملکرد فرد موجب می شود تا امتیازاتی به دست آورد. این امتیازات که نمایانگر عملکرد مغز فرد هستند، بر روی صفحه مانیتور به نمایش درمی آیند. نوروفیدبک در تهرانپارس باعث می شود تا مغز بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. در این روش، فعالیت های مغز به وسیله ی حسگرها سنجیده می شوند و برای مناسب سازی الگوهای مغز تلاش می کنند. به این ترتیب فرد یاد می گیرد تا امواج مغز خود را در شرایط استرس و اضطراب کنترل نماید.

جلسه نوروفیدبک درمانی چقدر طول می کشد؟

تعداد و مدت زمان جلسات نوروفیدبک در تهرانپارس توسط متخصص تعیین می شود. عواملی مانند نوع و شدت اختلال، سن و بازخورد بیمار در این امر موثر هستند. مراجعین عزیز برای رسیدن به نتایج مطلوب باید به صورت منظم در جلسات درمان شرکت کنند. اگر دوره درمان را کامل نکنند، بیماری آنها دوباره عود می کند. معمولا جلسات درمانی 3-2 بار در هقته و به مدت 40-30 دقیقه برگزار می شوند. ممکن است تعداد جلسات به 40 برسد.

سوالات متداول

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک یک روش درمانی است که مبتنی بر امواج مغزی می باشد. یعنی به صورت اختصاصی بر روی مغز و نحوه ی عملکرد آن تاثیر می گذارد. در حال حاضر، از نوروفیدبک به عنوان یک روش درمان جایگزین و مکمل برای افزایش مهارت های شناختی، سرعت پردازش اطلاعات و مهارت حل مسئله نام می برند. در واقع، نوروفیدبک یک راهکار موثر برای افزایش تمرکز و توجه و کاهش تحریک پذیری، بی انگیزگی و پرخاشگری در افراد می باشد.

آیا نوروفیدبک تاثیر دارد؟

مطالعات مختلفی نشان می دهند که نوروفیدبک تاثیر مثبتی بر روی درمان اختلال های اضطرابی، اختلال خواب، افسردگی، اختلال پس از سانحه و … دارد. البته میزان تاثیر آن بر روی همه افراد یکسان نیست. برخی از افرادی که از نوروفیدبک استفاده کرده اند، بر این باورند که نوروفیدبک یک تحول درونی در آن ها ایجاد کرده است. موجب کاهش اضطراب و استرس و افزایش میزان تمرکز و هوشیاری آنها شده است. با این حال نیاز به مطالعات بیشتر می باشد.

نوروفیدبک در تهرانپارس چه کاربردهایی دارد؟

نوروفیدبک در تهرانپارس برای درمان اختلالات بیش فعالی، اضطراب و افسردگی، کمبود توجه، سردردها و میگرن، اختلالات خواب، صرع و طیف اوتیسم مورد استفاده قرار می گیرد. البته کاربرد نوروفیدبک به این موارد محدود نمی شود. چرا که این روش درمانی برای وسواس، پرخاشگری، تنش های عصبی، اختلالات یادگیری، ضعف در پردازش بینایی، درمان اعتیاد، تیک های عصبی و حرکتی، شب ادراری، اختلال خوردن و افزایش عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی مفید می باشد.

جلسات نوروفیدبک چه مدت طول می کشند؟

تعداد و مدت زمان جلسات نوروفیدبک در تهرانپارس توسط متخصص تعیین می شود. عواملی مانند نوع و شدت اختلال، سن و بازخورد بیمار در این امر موثر هستند. مراجعین عزیز برای رسیدن به نتایج مطلوب باید به صورت منظم در جلسات درمان شرکت کنند. اگر دوره درمان را کامل نکنند، بیماری آنها دوباره عود می کند. معمولا جلسات درمانی 3-2 بار در هقته و به مدت 40-30 دقیقه برگزار می شوند. ممکن است تعداد جلسات به 40 برسد.

یک نظر on نوروفیدبک در تهرانپارس

    حسین
    2024-01-19

    بهترین مرکز برای نوروفیدبک اینجاست من خیلی رضایت داشتم.ممنون

    0
    0

نظر بدهید

پاسخگوی شما عزیزان 9 الی 21