با مشاوران ما صحبت کنید

چه زمانی به مشاور کودک مراجعه کنیم؟

چه زمانی به مشاور کودک مراجعه کنیم؟

چه زمانی به مشاور کودک مراجعه کنیم؟ این یکی از سوالات مهمی است که بسیاری از والدین با آن مواجه هستند. مشاور یا روانشناس کودک فردی است که می‌تواند اختلالات رفتاری و شخصیتی کودک شما را به خوبی تشخیص دهد. با این وجود بسیاری از والدین نمی‌توانند تشخیص دهند که در چه شرایطی باید به مشاوران کودک مراجعه کنند.

برای تشخیص زمان درست یا مراجعه، لازم است ابتدا شناخت کاملی در مورد مشاورین کودک، هدف از مراجعه به آن‌ها و ویژگی‌های یک مشاور خوب، داشته باشید. در نهایت با انتخاب یک مشاور کودک متخصص و با تجربه می‌توانید به راحتی اختلالات روانی و رفتاری فرزندان خود را رفع نمایید. برای آشنایی بیشتر با مشاورین و مناسب‌ترین زمان مراجعه به آن‌ها تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مشاور کودک چه کسی است؟

قطعا با شنیدن نام مشاور یا روانشناسان کودک این سوال برای شما ایجاد شده که روانشناس کودک به چه کسی گفته می‌شود؟ مشاوران حوزه کودک، افرادی هستند که در زمینه رشد کودک و نوجوان تحصیل کرده و تخصص دارند.

آن‌ها با تکیه بر دانش و تخصص خود می‌توانند اختلالات ناشی از مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان را تشخیص داده و بهترین روش درمان را ارائه دهند. با توجه به اینکه این درمانگران در حوزه کودک و نوجوان دوره‌های مختلف را طی کرده و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند، توانایی درک مشکلات و اختلالات کودکان را دارند.

از آنجایی که سلامت روان کودکان اهمیت زیادی دارد و می‌تواند مستقیما روی آینده آن‌ها تاثیرگذار باشد، لازم است تا در صورت بروز برخی اختلالات کودک خود را نزد مشاور کودک برده و مشکلات وی را رفع نمایید. متاسفانه برخی از والدین تلاش می‌کنند تا با استفاده از روش‌های نامتعارف و رفتارهای اشتباه اختلالات رفتاری کودک خود را حل کنند. چنین برخوردی نه تنها موجب رفع اختلال کودکان نشده، بلکه می‌تواند موجب تشدید آن نیز شود.

مشاور کودک چه کسی است؟

اهمیت مراجعه به روانشناس کودک

بسیاری از والدین تنها بیماری‌های جسمی را به عنوان مشکل می‌شناسند و برای درمان آن اقدام می‌کنند. این در حالی است که این روزها افراد زیادی با اختلالات رفتاری و روانی مواجه هستند. بسیاری از این رفتارها از کودکی نشات گرفته و در بزرگسالی نیز تشدید شده است. فراموش نکنید که تمامی مشکلات و چالش‌هایی که کودکان در دوره کودکی خود با آن روبرو می‌شوند، می‌توانند شخصیت آن‌ها در بزرگسالی را شکل دهد.

به همین علت مراجعه به مشاور کودک اهمیت زیادی دارد، چراکه هر چقدر اختلالات روانی و رفتاری مدت زمان بیشتری با کودک همراه باشند، درمان آن‌ها نیز دشوارتر خواهد شد. علاوه بر این، فرزند شما در دوره نوجوانی و بزرگسالی مقاومت بیشتری برای درمان دارد. روانشناسان و مشاورین کودک بیش از والدین و افراد دیگر با دنیای کودکانه آشنا هستند. آن‌ها بر اساس آنچه که آموخته‌اند، می‌توانند بهترین روش درمان را ارائه دهند.

پیشنهاد می کنیم مقاله روانشناس کودک چه کمکی به ما می‌کند؟ را مطالعه کنید.

چه کودکانی باید به مشاور کودک مراجعه کنند؟

برای بسیاری از والدین تشخیص این که آیا کودک آن‌ها نیاز به مراجعه به مشاور دارد یا خیر، دشوار است. گاهی ممکن است برخی از اختلالات رفتاری کودک از نظر والدین و افراد دیگر مشکلاتی موقت و طبیعی باشند، اما به تدریج این مشکلات تشدید شده و می‌تواتند زندگی عادی کودک را با اختلال مواجه کنند.

زمان مراجعه به مشاور کودک

شما باید موقعیت‌هایی که فرزندتان نیاز به مشاور دارد را بشناسید تا در صورت بروز چنین شرایطی در اسرع به او مراجعه کنید. در ادامه برخی از رایج‌ترین موقعیت‌هایی که موجب ایجاد اختلالات رفتاری و روانی در کودکان می‌شود را برای شما بیان خواهیم کرد. اگر کودک شما در چنین موقعیت‌هایی قرار گرفت لازم است تا از یک مشاور کمک بگیرید. خانم آرزو امیدوار خدا به عنوان مشاور کودک و نوجوان در تهرانپارس می‌تواند به کودک شما کمک کند. کلینیک آرزو امیدوار خدا علاوه بر مشاوره کودک و نوجوان، خدمات متنوعی مانند مشاوره و روانشناسی، زوج درمانی، مشاوره قبل و بعد از ازدواج، نوروفیدبک و بیوفیدبک، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق و… را به مراجعین عزیز ارائه می‌دهد.

چه زمانی به مشاور کودک مراجعه کنیم؟

موقعیت‌های استرس زا

همانطور که می‌دانید هر یک از افراد در شرایط متفاوتی زندگی می‌کنند و در موقعیت‌ها و چالش‌های مختلفی قرار می‌گیرند. گاها پیش می‌آید که والدین در موقعیت‌هایی استرس‌زا قرار می گیرند و واکنش آن‌ها در چنین شرایطی می‌تواند روی رفتار کودکان تاثیر بگذارد. برخی از کودکان در مقایسه با همسالان خود بسیار حساس‌تر هستند و در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات واکنش‌های منفی را بروز می‌دهند.

با مشاهده چنین موقعیت‌هایی لازم است به یک مشاوره کودک متخصص مراجعه کنید تا بتواند واکنش‌های منفی کودک شما را کنترل کند. از رایج‌ترین موقعیت‌های استرس‌زا می‌توان به طلاق، تغییر محل زندگی، تولد فرزند دیگر، بدرفتاری فیزیکی و ضعف سلامت جسمانی اشاره کرد. در صورت عدم درمان اختلالات استرس‌زا، مشکلات مهم‌تری مانند سندروم خستگی مزمن برای کودک شما به وجود می‌آید.

پیشنهاد می کنیم مقاله برای درمان کودک خجالتی چه کنیم؟ را مطالعه کنید.

تجربه های هیجانی دردناک (تروما)

برخی از موقعیت‌هایی که کودکان با آن مواجه شده و در آن قرار می‌گیرند، به قدری دردناک‌اند که ممکن است کودک در آن دوره دچار وحشت‌زدگی یا پانیک و اختلالات استرس‌زا بعد از ضربه یا همان تروما شود. این رویدادهای دردناک می‌توانند مشکلات جدی‌تری را برای کودکان ایجاد کنند و در صورت عدم مراجعه به مشاور کودک و درمان، فرد در بزرگسالی نیز دچار اختلالات مهمی مانند افسردگی خواهد شد. چنین اختلالاتی حتی می‌توانند منجر به خودکشی فرد نیز شوند.

برخی از مهم‌ترین تجربه‌های دردناک و استرس‌زا برای کودکان عبارتند از:

• فوت والدین
• کابوس‌های شبانه
• تصادفات
• آزار جنسی
زمانی که یک کودک با چنین مشکلاتی مواجه می‌شود، لازم در اولین فرصت با یک مشاور و روانشناس کودک صحبت کنید و اختلالات موجود را با او در میان بگذارید.

تغییرات شدید و غیر معمول شخصیتی

گاهی ممکن است متوجه شوید که اخلاق و رفتار کودک شما به یکباره تغییر می‌کند. برای مثال اگر کودکی پر جنب و جوش و فعال دارید، رفتار او به یکباره تغییر کرده و به فردی گوشه‌گیر و درونگرا تبدیل می‌شود. با اینکه این اختلال ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما پس از مدتی تشدید خواهد شد و مشکلات جدی‌تری را ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی بهتر است به یک روانشناس کودک مراجعه کنید تا او بتواند با استفاده از تکنیک‌های پزشکی به کودک شما کمک کند.

تغییرات شدید و غیر معمول شخصیتی

مشکلات تحصیلی

مشکلات تحصیلی را می‌توان به عنوان یکی از رایج‌ترین مشکلات کودکان بیان کرد. اگر کودک شما دچار بیش فعالی یا دیر آموزی است، باید برای درمان او اقدام کنید. در صورت عدم توجه به این موضوع کودک انگیزه خود را برای تحصیل از دست می‌دهد.

از دیگر موقعیت‌هایی که نیاز است تا کودک شما به مشاور مراجعه کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• نافرمانی و مخالفت کودک
• اختلالات مربوط به غذا خوردن
• اختلالات خواب
• و غیره

پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه برخورد با کودک لجباز 3 ساله را مطالعه کنید.

ویژگی های یک مشاور کودک خوب

با توجه به این روزها مشاورین زیادی در حوزه کودک فعالیت می‌کنند، انتخاب یک مشاور متخصص کار دشواری است. شما به عنوان والدین یک کودک باید برای انتخاب مشاور سختگیرانه عمل کنید تا بتوانید اختلالات روانی و رفتاری کودک خود را به خوبی رفع کنید.

یک مشاور کودک خوب باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا بتواند بهترین روش درمان را برای فرزند شما ارائه دهد. از مهم‌ترین ویژگی های یک مشاور و روانشناس خوب در حوزه کودک می‌تواند موارد زیر را نام برد.

• شنونده خوبی باشد
• توانایی جذب کودک و برقراری ارتباط با او را داشته باشد
• تجربه و تخصص کافی داشته باشد
• با دنیای کودکانه به خوبی آشنا بوده و دنیا را از دید کودک ببیند
• ارائه بهترین تکنیک‌های درمان
• ارائه بهترین راه حل‌ها و روش‌های رفتاری به والدین

جمع بندی درباره اینکه چه زمانی به مشاور کودک مراجعه کنیم؟

همه ما می‌دانیم که کودکان دنیایی شاد و مفرح دارند و از کودکی خود لذت می‌برند، اما گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهند که کودک شما را به فردی گوشه‌گیر با اختلالات روانی مختلف تبدیل می‌کند. بهترین راه حل برای رفع این مشکل، مراجعه به مشاور کودک است.

ما در مطالب فوق بیان کردیم که انتخاب یک مشاور خوب اهمیت زیادی دارد و شما باید موقعیت‌هایی مراجعه به مشاور را به خوبی شناسایی کنید. ما برخی از مهم‌ترین موقعیت‌هایی که باید به مشاور یا روانشناس کودک مراجعه کنید را به شما معرفی کردیم تا بتوانید در زمان درست برای درمان فرزندتان اقدام کنید.

بدون نظر on چه زمانی به مشاور کودک مراجعه کنیم؟

نظر بدهید

پاسخگوی شما عزیزان 9 الی 21