با مشاوران ما صحبت کنید

چطور می توان حس وابستگی بیش از حد کودک به مادر را کاهش داد؟

چطور می توان حس وابستگی بیش از حد کودک به مادر را کاهش داد؟

چطور می توان حس وابستگی بیش از حد کودک به مادر را کاهش داد؟ وابستگی کودک به مادر به صورت غریزی شکل می‌گیرد. این حس به علت ارتباط نزدیک کودک و مادر به وجود می‌آید و ممکن است سال‌ها در وجود کودک باقی بماند.

اگر کودک بیش از حد به مادر خود وابسته شود، نیاز به درمان روانشناختی دارد؛ چرا که این وابستگی زیاد می‌تواند عواقب نامطلوبی برای کودک و مادر داشته باشد. امروزه وابستگی شدید کودک به مادر به عنوان یکی از شایع‌ترین اختلالات دوران کودکی شناخته می‌شود. راهکارهایی برای درمان این نوع وابستگی وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

کاهش حس وابستگی بیش از حد کودک به مادر

16 نکته مهم برای کاهش حس وابستگی بیش از حد کودک به مادر

چطور می توان حس وابستگی بیش از حد کودک به مادر را کاهش داد؟ این سوالی است که بسیاری از مادران می‌پرسند. در پاسخ باید گفت، یکسری نکات و راهکارها وجود دارند که با رعایت آنها می‌توان وابستگی کودک را کاهش داد.

نکته 1 : وظیفه و مسئولیتی را به کودک بسپارید.

از کودک بخواهید تا کاری را به درستی انجام دهد. به این ترتیب اعتماد به نفس کودک افزایش پیدا می‌کند و شخصیت اجتماعی بهتری در او شکل می‌گیرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه برخورد با کودک لجباز 3 ساله را مطالعه کنید.

نکته 2 : احساسات کودک را درک کنید.

بسیاری از کودکان نمی‌دانند که چطور احساسات خود را بیان کنند. به همین علت وقتی با نبود مادر مواجه می‌شوند به شدت می‌ترسند و گریه و زاری می‌کنند. لازم است مادر و پدر به احساسات کودک توجه کنند. درک احساسات کودک به او این باور را می‌دهد که مادر و پدر بعد از اتمام کار به سراغ او می آیند و او را رها نمی‌کنند.

احساسات کودک را درک کنید. | چطور می توان حس وابستگی بیش از حد کودک به مادر را کاهش داد؟

نکته 3 : با خشونت با کودک خود برخورد نکنید.

در مواجهه با وابستگی کودک نباید خشونت به کار ببرید. به یاد داشته باشید که خشونت و تخریب شخصیت و احساسات کودک به شدت اعتماد به نفس او را کاهش می‌دهد. این امر می‌تواند کودک شما را به یک فرد گوشه‌گیر و منزوی تبدیل کند.

نکته 4 : هرگز کودک خود را با سایرین مقایسه نکنید.

توجه داشته باشید که همه کودکان شبیه هم نیستند. والدین آنها دارای خصوصیات اخلاقی و تربیتی متفاوتی می‌باشند. به همین علت هر کودک خلقیات متفاوتی دارد که منحصر به خودش است.

اگر شما فرزندتان را با کودک دیگری مقایسه کنید، اعتماد به نفس او را از بین می‌برید. در چنین شرایطی فرزند شما تصور می‌کند کودکان دیگر توانمندتر از او هستند. در نتیجه وابستگی او به شما بیشتر خواهد شد.

نکته 5 : به کودک خود باج ندهید.

برخی والدین برای اینکه کودک خود را به جدایی راضی کنند، برایش اسباب بازی یا خوراکی می‌خرند. این کار درستی نیست؛ چرا که با این کار کودک یاد می‌گیرد پدر و مادر فقط وقتی می‌توانند او را برای چند ساعت تنها بگذارند که چیزی برای او بخرند.

پیشنهاد می کنیم مقاله برای درمان کودک خجالتی چه کنیم؟ را مطالعه کنید.

نکته 6 : کمال‌گرایی نکنید.

برای کاهش وابستگی کودک از کمال‌گرایی پرهیز کنید. انتظار نداشته باشید که فرزندتان بتواند کارهای مختلف را مانند شما انجام دهد. طبیعی است که او چنین مهارتی ندارد.

سختگیری و سرزنش زیاد شما باعث کاهش اعتماد به نفس و افزایش وابستگی کودکتان می‌شود. کودک در چنین شرایطی از پذیرفتن مسئولیت خودداری می‌کند. اگر در هنگام انجام کاری دچار مشکل شد به جای سرزنش و غر زدن، راه درست انجام کار را به او آموزش دهید.

نکته 7 : اتاق خواب کودک را کم کم جدا کنید.

هنگامی که کودک به سن 6 ماهگی تا 1 سالگی رسید، بهترین زمان برای این کار است. بهتر است در این مورد با روانشناس کودک یا پزشک اطفال هم مشورت کنید.

نکته 8 : در برابر واکنش‌های کودک خود کوتاه نیایید.

وابستگی کودک به مادر یا پدر باعث می‌شود به راحتی از آنها جدا نشود. معمولا کودکان در چنین شرایطی شروع به گریه و زاری و داد زدن می‌کنند. در مواجهه با این وضعیت، آرام باشید و تصمیم خود را عوض نکنید.

در برابر واکنش‌های کودک خود کوتاه نیایید. | چطور می توان حس وابستگی بیش از حد کودک به مادر را کاهش داد؟

نکته 9 : از استقلال کودک خود حمایت کنید.

وقتی فرزندتان کاری را به تنهایی و درست انجام می‌دهد، او را تشویق کنید. با این کار حس خوبی به او می‌دهید و باعث افزایش اعتماد به نفس او می‌شوید.

نکته 10 : کودک خود را در هنگام خواب تنها نگذارید.

برخی کودکان از تنها خوابیدن در اتاق خواب می‌ترسند. برای کاهش وابستگی کودک به مادر بهتر است تا زمانی که کودک بخوابد، در کنار او باشید. شما می‌توانید بعد از عمیق شدن خواب کودک، او را تنها بگذارید.

پیشنهاد می کنیم مقاله برای ناخن جویدن کودک چه کار کنیم؟ را مطالعه کنید.

نکته11 : کودک خود را بدون اطلاع تنها نگذارید.

اگر می‌خواهید از خانه خارج شوید، این موضوع را به فرزندتان اطلاع دهید. به او بگویید که لازم است چند ساعت بیرون از منزل باشید. از کودک بخواهید در این مدت همراه پدرش به تفریح بپردازد. به یاد داشته باشید که فرار و پنهان شدن از کودک، اعتمادش را به شما کاهش می‌دهد و دچار اضطراب می‌شود.

نکته 12 : تماشای انیمیشن و مطالعه داستان

برای کاهش وابستگی کودک به مادر می‌توان از انیمیشن‌ها و داستان‌هایی استفاده کرد که موضوع جدایی را به خوبی توضیح می‌دهند. این موارد نقش مهمی در کاهش ترس و اضطراب کودک دارند.

نکته 13 : صبور باشید.

برای کاهش وابستگی کودک به مادر زمان لازم است. بنابراین صبور باشید و با ستایش تلاش‌های کوچک فرزندتان به او کمک کنید.

نکته 14 : از بازی درمانی استفاده کنید.

یکی از روش‌های موثر برای کاهش وابستگی کودک به مادر ، بازی‌درمانی است. بسیاری از روانشناسان برای درمان برخی اختلالات دوره کودکی از این روش بهره می‌برند. کودک از بازی کردن لذت می‌برد.

بازی ساده ای مانند قایم موشک به او می‌آموزد که در هنگام جدایی از والدین دچار اضطراب نشود. او یاد می‌گیرد با وجودی که مادر حضور فیزیکی ندارد؛ اما بعد از مدتی بازمی‌گردد.

از بازی درمانی استفاده کنید | چطور می توان حس وابستگی بیش از حد کودک به مادر را کاهش داد؟

نکته 15 : والدینی که به کودکشان وابسته هستند، به روانشناس مراجعه کنند.

برخی والدین به فرزند خود وابسته هستند. آنها هنگامی که فرزندشان به سمت استقلال در کارها می‌رود، مضطرب می‌شوند. این نوع از پدر و مادرها نگران هستند که فرزندشان در نبود آنها آسیب ببیند. برای کاهش وابستگی کودک به مادر و برعکس لازم است از یک مشاور یا روانشناس کمک گرفته شود.

نکته 16 : برای درمان و کاهش وابستگی کودک به مادر از یک روانشناس ماهر کمک بگیرید.

یک روانشناس کاربلد تاثیر بسزایی در کاهش وابستگی کودک به مادر یا پدر دارد. او می‌تواند با تکیه بر دانش، مهارت و تجربه خود مشکل را رفع کند.

سخن پایانی درباره اینکه چطور می توان حس وابستگی بیش از حد کودک به مادر را کاهش داد؟

وابستگی کودک به مادر یک حس غریزی است که اگر شدت پیدا کند می‌تواند عواقب نامطلوبی برای والدین و کودک در پی داشته باشد. در مقاله بالا به این سوال که ” چطور می توان حس وابستگی بیش از حد کودک به مادر را کاهش داد؟ ” پاسخ دادیم. به 16 نکته اشاره کردیم که رعایت آنها می‌تواند وابستگی کودک به مادر را کاهش دهد.

اگر با وجود رعایت این نکات به هدف خود نرسیدید، حتما از یک روانشناس کودک کمک بگیرید. بهترین مشاور و روانشناس کودک و نوجوان در تهرانپارس آمادگی دارد تا شما را در این زمینه یاری دهد.

شما می‌توانید تجربه های ارزشمند خود را درباره اینکه چطور می توان حس وابستگی بیش از حد کودک به مادر را کاهش داد؟ با ما به اشتراک بگذارید.

بدون نظر on چطور می توان حس وابستگی بیش از حد کودک به مادر را کاهش داد؟

نظر بدهید

پاسخگوی شما عزیزان 9 الی 21