با مشاوران ما صحبت کنید

چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟

چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟

چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟ خانواده ، اولین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که فرد در آن متولد می‌شود. هر فردی در خانواده رشد می‌کند و مهارت‌های ارتباطی زیادی را یاد می‌گیرد. اعضای یک خانواده با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و برای محافظت از هم تلاش می‌کنند. این روابط باعث پیشرفت و تکامل انسان‌ها می‌شود. خانواده و روابط خانوادگی تاثیر بسزایی در رشد و رفاه جسمی، روانی و اجتماعی افراد دارند.

شخصیت فرد در خانواده رشد و تکامل پیدا می‌کند. با این حال گاهی اوقات، مشکلات و اختلالات روانی برای فرد در خانواده به وجود می آید. به مرور زمان موضوعاتی مانند تغییر نقش اعضا، افزایش فشار و مسئولیت افراد، تولد و بزرگ شدن فرزندان و… باعث ایجاد تنش‌هایی در خانواده می‌شوند.

در چنین شرایطی حتما باید مشکل را ریشه یابی و حل کرد. در غیر این صورت، مسئله به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد. در صورت عمیق شدن مشکل، روابط عاطفی بین اعضای خانواده کمرنگ می‌شوند.

به طور کلی همه خانواده ها در طول زندگی خود با مسائل و چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند که فقط می‌توانند بعضی از آنها را حل کنند. اما برای رفع برخی مسائل نیاز به کمک افراد خبره دارند. این افراد که مشاوران و روانشناسان خانواده نامیده می‌شوند، برای حل مسائل موجود در خانواده و بهبود روابط بین اعضا تلاش می‌کنند.

چرا به مشاور خانواده نیاز داریم؟

مشاور خانواده کیست؟

مشاور خانواده فردی آموزش دیده و ماهر است که به بررسی کل خانواده و روابط بین اعضا می‌پردازد. به این ترتیب می‌تواند مسئله را به خوبی ریشه‌یابی و تحلیل کند. در نهایت راهکارهای موثری برای رفع مشکل ارائه نماید.

مشاور خانواده برای ریشه یابی و پیدا کردن راه حل های مناسب از تک تک اعضای خانواده کمک می‌گیرد. یک مشاور یا روانشناس خانواده درباره افراد قضاوت نمی‌کند و فقط به دنبال حل مشکلات خانوادگی است.

او با توجه به نوع و شدت مشکل، جلسات مشاوره انفرادی و گروهی را برگزار می‌کند. در طول این جلسات به صحبت‌های تک تک اعضای خانواده گوش می‌دهد و به وسیله حمایت‌های خود، اضطراب و تنش افراد را از بین می‌برد. مشاور خانواده مسائل موجود در خانواده را ریشه یابی و برای اصلاح و بهبود ارتباط بین اعضا تلاش می‌کند. او حتی مانع از بروز بعضی مشکلات می‌شود.

چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟

چرا به مشاور خانواده نیاز داریم؟

چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟ این سوال در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد. در این قسمت 12 دلیل را نام می‌بریم که نشانگر نیاز ما به مشاور خانواده هستند.

1- شرایط خانواده

معمولا یک خانواده از پدر و مادر و فرزندان تشکیل شده است که هر یک نقش و تکالیف مشخصی دارند. اما همیشه این طور نیست و بعضی مواقع خانواده به صورت تلفیقی شکل می‌گیرد. یعنی ممکن است دو نفر که تجربه جدایی را دارند بخواهند با هم تشکیل خانواده دهند. در حالی که هر یک از زندگی قبلی خود صاحب فرزند هستند.

گاهی اوقات خانواده تلفیقی حاصل ازدواج یک فرد تنها با یک والد است. اشکال دیگری از خانواده های تلفیقی هم وجود دارند. در هر صورت هدایت و مدیریت این نوع خانواده ها کار ساده ای نیست. برای ایجاد یک خانواده هماهنگ، می‌توان از یک مشاور و روانشناس خانواده کمک گرفت.

پیشنهاد می کنیم مقاله چه زمانی به مشاور کودک مراجعه کنیم؟ را مطالعه کنید.

2- تنهایی، انزوا و گوشه گیری

برخی افراد دوست دارند اوقاتی از زندگی خود را در تنهایی سپری کنند. این یک امر طبیعی است. اما گاهی اوقات یکی از افراد خانواده، ارتباط خود را کاهش می‌دهد و کمتر با دوستان و خانواده خود معاشرت می‌کند. این روند باعث جدا شدن او از خانواده می‌شود. ادامه دار شدن این موضوع می‌تواند مشکلات اساسی را ایجاد کند.

در بیشتر مواقع، کسانی که دچار مشکلات و اختلالات روانی مانند افسردگی می‌شوند، از اجتماع دوری می‌کنند. برخی کودکان در مواجهه با قلدری همکلاسی‌های خود، گوشه گیر می‌شوند. مشاور خانواده می‌تواند در حل این مشکل به شما کمک کند.

تنهایی، انزوا و گوشه گیری | چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟

3- از هم گسستگی خانواده

با گسترش اینترنت و پیشرفت فناوری، اعضای خانواده زمان زیادی را صرف گشت و گذار در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می‌کنند. کمتر با هم حرف می‌زنند و از هم خبر دارند. مشاور خانواده می‌تواند به چنین خانواده هایی کمک کند تا استفاده از وسایل الکترونیکی را مدیریت کنند و بیشتر با اعضای خانواده در ارتباط باشند.

4- نداشتن میل جنسی

چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟ یکی از مواردی که مشاور خانواده می‌تواند به شما کمک کند، رفع مشکل بی میلی جنسی است. داشتن رابطه جنسی موجب حفظ صمیمیت و نزدیکی بین زوجین می‌شود.

اگر این رابطه به مقدار کافی، بین زوجین وجود نداشته باشد، صمیمیت آنها کاهش می‌یابد. به مرور زمان بین آنها فاصله ایجاد می‌شود. مصرف بعضی داروها، بر هم خوردن تعادل هورمون ها و بروز مشکل در رابطه جزو دلایل بی میلی جنسی هستند. از بین رفتن صمیمیت بین زوجین زمینه بروز مشاجره و نزاع را فراهم می‌کند. به کمک مشاوره خانواده می‌توان دوباره ارتباط جسمی و عاطفی بین همسران را برقرار کرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟ را مطالعه کنید.

5- رفتارهای هیجانی و ابراز احساسات بیش از حد

افراد ممکن است در شرایط مختلف، احساساتی شوند و رفتارهای هیجانی از خود نشان دهند. این مسئله در بین کودکان، نوجوانان و جوانان بیشتر دیده می‌شود. معمولا رفتارهای هیجانی کودکان دلیل خاصی ندارند. دوره نوجوانی هم با احساسات، اضطراب و سوالات زیادی همراه است. احساسات بیش از اندازه و دلهره های دائمی می‌توانند نشانه ای از وجود یک مشکل در نوجوان شما باشند.

معمولا وقتی افراد به سن 25-22 سالگی می‌رسند، می‌توانند احساسات و عواطف خود را تنظیم کنند. برای شناسایی و رفع چنین مشکلاتی می‌توان از مشاوره خانواده کمک گرفت.

6- اعتیاد

چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟ یکی از زمان‌هایی که مشاور خانواده می‌تواند به افراد کمک کند، اعتیاد یکی از اعضای خانواده است. اعتیاد و سوء مصرف مواد تاثیر منفی و مخربی روی تک تک اعضای خانواده دارد و پیامدهای ناگواری برای آنها خواهد داشت. در مواجهه با اعتیاد اعضای خانواده لازم است فورا اقدامات لازم برای درمان فرد آغاز شود.

اعتیاد

7- رفع نیازهای خود

گاهی اوقات یکی از زوجین، نقش خود را به خوبی در برابر همسرش انجام نمی‌دهد. ممکن است وظیفه ای که بر عهده گرفته است را انجام ندهد. در این صورت، باعث ناراحتی طرف مقابل می‌شود.

برخی افراد در چنین شرایطی، صمیمیت خود را کاهش می‌دهند. این ساده ترین راه برای اداره کردن همسر است. با این کار، تعادل رابطه از بین می‌رود و منجر به نارضایتی و عصبانیت می‌شود. کمک گرفتن از یک مشاور خانواده موجب حل مشکل می‌شود.

8- کینه ورزی

چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟ نگه داشتن کینه ها زمینه نارضایتی، عصبانیت و تحقیر را در افراد فراهم می‌کند. در نتیجه تنش بین اعضای خانواده افزایش می‌یابد و اعتماد و روابط بین اعضای خانواده صدمه می‌بینند. مشاور خانواده به افراد کمک می‌کند کینه ای از یکدیگر نگیرند و روابط موثری با یکدیگر برقرار کنند.

9- حفظ اسرار و بروز رفتار فریبنده

هر فردی می‌تواند یکسری اسرار برای خود داشته باشد. اما گاهی اوقات یکی از زوجین، موضوعاتی را از همسرش پنهان می‌کند که به روابط زناشویی آنها آسیب وارد می‌کند. این مسئله فاصله بین زوجین را افزایش می‌دهد. در جلسات مشاوره خانواده، علت این مسئله ریشه یابی می‌شود و راهکارهایی برای رفع شکاف ارتباطی ارائه می‌گردد.

پیشنهاد می کنیم مقاله یک روانشناس بالینی خوب چه مهارت هایی باید داشته باشد؟ را مطالعه کنید.

10- مسائل مالی و اقتصادی اعضای خانواده

چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟ یکی از مهم‌ترین مسائل موجود در خانواده، مشکلات مالی است. این مسئله نقش مهمی در بروز مشکلات خانوادگی دارد. مدیریت دخل و خرج، پس انداز و مشورت کردن درباره مسائل مالی از جمله مواردی هستند که اعضای خانواده باید بلد باشند.

لازم است والدین به فرزندان آموزش دهند که چطور هزینه های خود را کاهش دهند و پس انداز کنند. به کمک یکسری تکنیک ها می‌توان مسائل اقتصادی را پشت سر گذاشت.

11- دخالت‌های دیگران

دخالت‌های زیاد خانواده و دوستان، مشکلات جدی در زندگی زوجین ایجاد می‌کنند. درست است که هدف آنها کمک به زندگی افراد است؛ اما با دخالت‌های خود، مشکلات زیادی را به وجود می آورند.

زوجین باید توجه داشته باشند که همیشه راهکارهای ارائه شده از سمت والدین و دوستان، برای زندگی آنها کارساز نیست. مشاوره خانواده می‌تواند روش‌های مقابله با دخالت سایرین در زندگی را به افراد آموزش دهد.

دخالت‌های زیاد خانواده و دوستان در زندگی زوجین | چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟

12- بروز دعوا و مشاجره های شدید و طولانی میان اعضای خانواده

چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟ اعضای خانواده نظرات و عقاید متفاوتی دارند. به همین علت گاهی اوقات مشاجره های ساده ای بین آنها ایجاد می‌شود. این امر کاملا طبیعی است و در بسیاری از خانواده ها دیده می‌شود. اما اعضای برخی خانواده ها به صورت دائمی با هم در حال دعوا هستند.

مشاجرات آنها برای مدت زیادی طول می‌کشد. آنها مدام با نظرات هم مخالفت می‌کنند. در چنین شرایطی به کمک مشاور خانواده می‌توان علت مشکل را پیدا کرد. او از اعضای خانواده می‌خواهد به تفاوت ها و اختلاف نظر یکدیگر احترام بگذارند. در این حالت به کمک یک گفتگوی ساده مشکل رفع خواهد شد.

سخن پایانی درباره اینکه چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟

در این مقاله به 12 دلیل اشاره کردیم که نشانگر نیاز افراد به مشاوره خانواده هستند. البته برای حل تمام مسائلی که به اعضای خانواده مربوط می‌شوند می‌توان از مشاور خانواده کمک گرفت. لجبازی و پرخاشگری فرزندان، خیانت همسران، آغاز دوره نوجوانی و بلوغ، بیماری و مرگ یکی از اعضای خانواده، از دست دادن شغل و تغییر محل زندگی از جمله این موارد به شمار می‌روند. شما هم می‌توانید نظر خود را درباره سوال چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟ با ما به اشتراک بگذارید.

بدون نظر on چرا به مشاوره خانواده نیاز داریم؟

نظر بدهید

پاسخگوی شما عزیزان 9 الی 21