با مشاوران ما صحبت کنید

در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟

در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟

در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟ هنگامی که تصمیم می‌گیرید برای رفع مشکل خود از مشاوره استفاده کنید، سوالات زیادی در ذهن شما ایجاد می‌شوند. طبیعی است کمی استرس و نگرانی داشته باشید.

در ابتدا به این سوال فکر می‌کنید که در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟ شاید جزو افرادی باشید که به راحتی نمی‌توانند درباره مشکلات خود صحبت کنند. مخصوصا در مقابل فردی (درمانگر) که او را نمی‌شناسند. برخی درمانگران برای درک بهتر شرایط شما و راحت‌تر شدن مسیر درمان، یکسری ارزیابی انجام می‌دهند. اما عده ای دیگر از آنها هدایت مکالمه را به شما می‌سپارند و اجازه می‌دهند شما آغازگر صحبت باشید.

اگر در اولین جلسه مشاوره دچار سردرگمی و بلاتکلیفی شدید و نمی‌دانید درباره چه موضوعی صحبت کنید، اصلا نگران نباشید. چون این مسئله کاملا طبیعی است. شما می‌توانید درباره هر موضوعی که به ذهنتان می‌رسد با مشاور صحبت کنید. برای مثال درباره حوادث زندگی، روابط، ترس‌ها و نگرانی‌ها و… حرف بزنید. هر مسئله کوچک یا بزرگی که ذهن شما را درگیر کرده است را با مشاور مطرح کنید.

به یاد داشته باشید که شما مهم‌ترین گام را برداشته ‌اید و فقط کافی است یک رابطه موثر با درمانگر خود برقرار کنید. انتخاب یک مرکز مشاوره خوب و قدم برداشتن در مسیر درمان، کمک بزرگی به حل مشکل شما خواهد کرد.

در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟

قبل از شروع جلسه اول مشاوره

معمولا اولین کار قبل از شروع جلسه اول مشاوره، پر کردن فرم است. یعنی به شما چندین فرم داده می‌شود تا اطلاعات خود را در آن وارد کنید. البته بعضی از مراکز مشاوره، فرم‌ها را بعد از جلسه اول برای مراجع خود ارسال می‌کنند. در هر صورت اگر جلسه مشاوره شما به صورت حضوری برگزار می‌شود، مسائلی مانند محل پارک، ترافیک، شرایط آب و هوا و… را در نظر بگیرید.

در جلسه اول مشاوره چی بگیم؟

در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟ این سوالی است که ممکن است در ذهن شما ایجاد شود. شما می‌توانید درباره مسائل مختلفی صحبت کنید. اگر سردرگم هستید و نمی‌دانید در مورد چه موضوعی صحبت کنید، ادامه مقاله را مطالعه نمایید. ما در ادامه به موضوعات مناسبی برای صحبت در جلسه اول مشاوره اشاره می‌کنیم. توجه داشته باشید که روانشناس فردی رازدار است و اسرار زندگی شما را فاش نمی‌کند. او برای بهبود وضعیت روانی شما تلاش می‌کند.

1- معرفی خود

برای آشنایی بیشتر و برقراری یک رابطه موثر بهتر است ابتدا خودتان را معرفی کنید. این کار مقدمه‌ای برای شناخت مشاور از شما است. به این ترتیب می‌توانید یک رابطه درمانی بلندمدت داشته باشید.

2- صحبت کردن درباره نگرانی‌ها

یکی دیگر از مواردی که در جلسه اول مشاوره می‌توانید درباره آن حرف بزنید، ترس‌ها و نگرانی‌هایتان است. مشاور با اطلاع از این مسائل بیشتر با داستان زندگی شما آشنا می‌شود.

صحبت کردن درباره نگرانی‌ها

3- سخن گفتن از نیازها و علت مراجعه به روانشناس

با مشاور درباره علت مراجعه خود صحبت کنید. به او بگویید که چه نیازهایی دارید و به دنبال چه نتیجه ای از درمان هستید. درباره سوالات زیر فکر کنید.
– چه چیزی باعث شد به مشاور مراجعه کنم؟
– چه اتفاقی در زندگی من رخ داده است؟
چرا فکر می‌کنید مشاوره برای شما مفید است؟
فکر کردن به پاسخ این سوال‌ها و بحث درباره آنها به شما و مشاور کمک می‌کند هدف خود را مشخص کنید.

4- حرف زدن درباره روابط فعلی خود

ما در زندگی خود با افراد زیادی در ارتباط هستیم. این روابط بر روح و روان و کیفیت زندگی ما تاثیر می‌گذارند. روابط عاطفی، خانوادگی، کاری و… همگی می‌توانند سلامت روان ما را تحت تاثیر قرار دهند. خلق و خو، احساسات و عواطف و روزمرگی‌های ما در اثر روابط با دیگران شکل می‌گیرند. بهتر است در جلسه اول مشاوره درباره این موضوع هم صحبت کنید. به این ترتیب می‌توانید الگوهای ارتباطی، علاقمندی‌ها و مرزها را کشف کنید.

5- چالش‌ها و مسائل زندگی

در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟ می‌توانید درباره چالش‌های زندگی خود صحبت کنید. همه افراد در زندگی خود با تغییرات و تحولات زیادی مواجه می‌شوند. ازدواج، بچه دار شدن، نقل مکان، تغییر شغل و… از جمله این چالش‌ها هستند. احساسات و عواطف افراد در مواجهه با این شرایط تغییر می‌کنند. شما می‌توانید درباره تغییرات جدید زندگیتان با مشاور صحبت کنید. حس خود را بیان کنید و برای درک شرایط خود از او کمک بگیرید.

چالش‌ها و مسائل زندگی

6- نگرانی درباره روند درمان

همه افراد نمی‌توانند به سادگی درباره احساسات، عقاید و افکار خود با یک فرد غریبه صحبت کنند. ممکن است شما هم جزو این دسته افراد باشید. بنابراین برای برقراری ارتباط و جلب اعتماد به زمان و تلاش نیاز است. مشاور تلاش می‌کند با استفاده از مهارت و تجربه خود یک ارتباط دوستانه و موثر را با شما برقرار کند.

طبیعی است که ابتدا از بیان مشکلات خود نگران باشید. اما باید بدانید صحبت‌های شما به صورت محرمانه باقی می‌مانند. بنابراین می‌توانید این مسائل را با مشاور خود مطرح کنید.

7. صحبت درباره شغل و کسب و کار

یکی از موضوعات خوب برای صحبت در جلسه اول مشاوره ، مسیر شغلی و علایقتان است. شما می‌توانید درباره شغل، محیط کاری و زمینه‌های حرفه‌ای مورد علاقه خود حرف بزنید. گفتگو در این باره موجب آگاهی مشاور از دغدغه‌های ذهنی شما و نحوه تفسیر محیط پیرامونتان می‌شود.

8- محرک‌ها و عوامل آزاردهنده روانی

در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟ در جلسه اول مشاوره درباره محرک‌های روانی صحبت کنید. عواملی که برای شما آزاردهنده هستند. برای مثال به محرک‌هایی اشاره کنید که باعث می‌شوند عکس‌العمل نامناسبی از خود نشان دهید. این واکنش می‌تواند همراه با عصبانیت، انزجار یا ترس و وحشت باشد.

ممکن است با شنیدن برخی صداها و استشمام بوها احساس غمگینی کنید. صحبت در این موارد باعث می‌شود درمانگر بتواند با شناسایی محرک، راهکاری برای مدیریت واکنش‌هایتان به شما ارائه دهد.

9- تجربه‌های دوره کودکی

بهتر است درباره تجربیات دوران کودکی خود صحبت کنید. چرا که گاهی اوقات نقاط عطف زندگی افراد به این دوره مربوط می‌شود. درمانگر با اطلاع از این موضوع می‌تواند به الگوهای پیچیده رفتاری افراد پی ببرد و از قرار گرفتن آنها در موقعیت‌های ناسالم جلوگیری کند.

تجربه‌های دوره کودکی

10- سوابق پزشکی و درمانی

سلامت جسمی افراد تاثیر بسزایی در سلامت روان آنها دارد. بنابراین اگر بیماری خاصی یا ضربه روحی شدیدی را تجربه کرده‌اید حتما درباره آن با درمانگر صحبت کنید. اختلالات پزشکی می‌توانند زمینه ابتلا به بیماری‌های روح و روان را فراهم کنند.

11- صحبت درباره تجربه‌های قبلی درمان

در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟ بهتر است درباره تجارب قبلی خود از درمان صحبت کنید. به مشاور بگویید که چه نتیجه ای از درمان‌های قبلی گرفته‌اید؟ آیا درمان‌های قبلی مفید بوده اند؟ صحبت‌های شما به درمانگر کمک می‌کنند از آنچه در ذهن شما می‌گذرد آگاه شود. علاوه براین متوجه می‌شود که چرا شما درمان قبلی خود را قطع کرده اید.

12- تجربه سوگ، غم و اندوه

یکی از مسائلی که همه افراد آن را تجربه می‌کنند، سوگ است. حتما شما هم چنین تجربه ای داشته اید. مرگ عزیزان، طلاق، پیری، ابتلا به بیماری‌های مزمن و… می‌توانند عواملی برای سوگ و غم و اندوه شما باشند. یک درمانگر حرفه‌ای می‌تواند به شما برای مواجهه با این مسائل و مدیریت آنها کمک کند.

تجربه سوگ، غم و اندوه

13- برنامه‌های آینده

لازم نیست در طول جلسات مشاوره فقط درباره مسائل و مشکلات و سختی‌ها صحبت کنید. می‌توانید زمانی را به صحبت درباره برنامه‌های آینده و رویاهای خود اختصاص دهید. به کمک مشاور می‌توانید اهداف درمانی خود را تعیین کنید و با استفاده از استراتژی‌های سالم برای رسیدن به آنها تلاش کنید.

14- صحبت درباره ناگفته ها

ممکن است مسئله ای وجود داشته باشد که از گفتن آن اجتناب کنید. برای مطرح کردن آن باید به دنبال راهی باشید. معمولا این بحث‌ها می‌توانند راهی را برای حل مشکل شما باز کنند.

سخن پایانی درباره اینکه در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟

اولین و مهم‌ترین گام برای حل مشکل شما، برقراری یک رابطه درمانی موثر با درمانگر است. اگر بتوانید یک ارتباط قوی با درمانگر خود داشته باشید، استرس و اضطراب شما از روند درمان کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر روند درمان بهتر پیش می‌رود.

در ابتدا برای بیشتر افراد سخت است که درباره مشکلات خود صحبت کنند. گذشت زمان، آشنایی و شناخت بیشتر و بهتر م‌ تواند این مسئله را رفع کند. به یاد داشته باشید که اگر به مرور زمان رابطه شما و درمانگر بهبود پیدا نکرد، بهتر است به فکر تغییر درمانگر خود باشید.

شما می‌توانید برای حل مشکل خود به مرکز مشاوره و روانشناسی تهرانپارس مراجعه کنید. این مرکز سال هاست که در زمینه های متنوعی مانند مشاوره ازدواج، مشاوره کودک و نوجوان، زوج درمانی، نوروفیدبک و… خدمات خود را به مراجعین عزیز ارائه می‌دهد.

بدون نظر on در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟

نظر بدهید

پاسخگوی شما عزیزان 9 الی 21