با مشاوران ما صحبت کنید

۵ راهکار طلایی برای درمان وسواس چک کردن

۵ راهکار طلایی برای درمان وسواس چک کردن

۵ راهکار طلایی برای درمان وسواس چک کردن ،  یکی از رایج‌ترین وسواس‌ها در بین افراد، وسواس چک کردن است. کسانی که با این مشکل مواجه هستند دائماً وسایل مختلف را بررسی می‌کنند، زیرا آن‌ها اعتقاد دارند که موضوعی را به درستی انجام نداده و فراموش کرده‌اند.

افراد مبتلا به وسواس چک کردن، یک ترس درونی دارند که به آن‌ها می‌گوید اتفاق بدی در راه است. به همین علت آن‌ها با بررسی‌های پی در پی و تماس‌های مکرر با عزیزان خود، سعی می‌کنند با این ترس مقابله کنند.

اگر شما هم با این نوع وسواس درگیر هستید، نگران نباشید! روش‌های مختلفی برای درمان وسواس چک کردن وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به ترس خود غلبه کرده و مشکل وارسی کردن خود را کنار بگذارید. با توجه به رایج بودن این وسواس، ما قصد داریم در این مطلب برخی از مهم‌ترین راهکار‌های درمان وسواس چک کردن را برای شما بیان کنیم.

۵ راهکار طلایی برای درمان وسواس چک کردن

وسواس چک کردن چیست؟

وسواس چک کردن به رفتار‌هایی گفته می‌شود که نیازمند بازبینی مداوم و تأیید موضوعی هستند. به عبارت ساده‌تر، افراد مبتلا به این رفتار‌ها، یک ترس درونی دارند و نیاز دارند تا به صورت مداوم یک موضوع را بررسی کنند.

این نوع وسواس معمولاً با وسواس فکری عملی یا همان OCD و همچنین اختلال اضطراب همراه است. در این اختلال، فرد فکر می‌کند اگر موردی که در ذهن اوست را چک نکند، حتماً اتفاق بدی رخ خواهد داد.

به عبارتی چک کردن مدام به عنوان یک تسکین برای او عمل می‌کند و این روند مدام تکرار خواهد شد. برای مثال ممکن است فرد ترس از روشن ماندن اجاق گاز، قفل کردن و نکردن درب خانه، گم کردن وسایل و غیره داشته باشد. چنین علائمی نشان دهنده مبتلا بودن فرد به وسواس چک کردن است و باید سریعاً برای درمان آن اقدام کند.

وسواس چک کردن چیست؟ | ۵ راهکار طلایی برای درمان وسواس چک کردن

۵ راهکار طلایی درمان وسواس چک کردن

همان طور که در ابتدا بیان کردیم، روش‌های مختلفی برای درمان وسواس چک کردن وجود دارد. انتخاب هر یک از این روش‌ها می‌تواند، بسته به شدت بیماری فرد متفاوت باشد. ما در این بخش ۵ مورد از بهترین روش‌های درمان وسواس چک کردن را به شما معرفی می‌کنیم.

1_روان درمانی

یکی از روش‌های روان درمانی، درمان شناختی_ رفتاری یا CBT است که می‌تواند به درمان وسواس چک کردن کمک کند. همچنین روشی به عنوان پیشگیری از مواجهه و پاسخ یا ERP وجود دارد که بیماران را در معرض رفتار‌ها و وسواس‌های خود قرار می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در برابر میل به انجام این رفتار‌ها مقاومت داشته باشند. با این که این نوع روش‌های روان درمانی به تمرین زیادی نیاز دارند، اما می‌توانند در درمان وسواس چک کردن مؤثر باشند.

روان درمانی | ۵ راهکار طلایی برای درمان وسواس چک کردن

2_مصرف دارو

علاوه بر روش فوق، مصرف دارو‌های روانپزشکی نیز می‌تواند در درمان این نوع وسواس مؤثر واقع شود. برخی از دارو‌های ضد افسردگی که برای درمان این اختلال تأیید شده‌اند، عبارتند از:
• فلوکستین
• پاروکستین
• فلووکسامین

پیشنهاد می کنیم مقاله روش‌های درمان وسواس خرید یا خرید وسواسی را مطالعه کنید.

3_برنامه ‌های درمانی مختلف

در شرایطی که روان درمانی و مصرف دارو برای درمان وسواس چک کردن تأثیری نداشته باشد و بیماری پیشرفت زیادی کرده باشد، ممکن است پزشک برای بیمار برنامه‌های درمانی فشرده و یا بستری شدن را برای درمان او در نظر بگیرد. چنین برنامه‌هایی از درمان‌های شدیدتری برای کنترل بیماری کمک می‌گیرند تا در نهایت فرد بهبود یابد.

4_تحریک عمیق مغز( DBS)

از دیگر روش‌هایی که از طرف FDA برای درمان وسواس چک کردن و دیگری بیماری‌های مرتبط تأیید شده، می‌توان به تحریک عمیق مغز اشاره کرد. این روش درمان معمولاً زمانی توصیه می‌شود که بیمار به درمان‌های سنتی پاسخ نداده و بیماری او کنترل نشده است. در این روش، در بخش‌های خاصی از مغز الکترود‌ها قرار داده می‌شوند تا علائم مربوط به وسواس کاهش یابد.

تحریک عمیق مغز( DBS) | ۵ راهکار طلایی برای درمان وسواس چک کردن

5_تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال یا TMS یکی از روش‌های غیر تهاجمی است که با استفاده از میدان‌های مغناطیسی، سلول‌های عصبی مغز را تحریک کرده و از این طریق به کاهش علائم وسواس چک کردن کمک خواهد کرد. این روش درمان برای بزرگسالان مورد تأیید قرار گرفته است.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اثربخشی این روش در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است. با این وجود درمان زودهنگام این مشکل می‌تواند اثربخشی بیشتر و مدت درمان کوتاه‌تری داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله برای درمان وسواس شستشو چه کنیم؟ را مطالعه کنید.

چه زمانی باید برای درمان وسواس چک کردن به پزشک مراجعه کنیم؟

همه ما در زندگی با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه هستیم و این چالش‌ها موجب ایجاد نگرانی‌های مختلف و رفتار‌های تکراری می‌شوند. در صورتی که این افکار و رفتار‌ها غیر قابل کنترل باشند و زندگی ما را مختل کنند، لازم است به پزشک و روانشناس مراجعه کنیم. با این وجود ما برخی از علائم و رفتار‌ها را برای شما بیان می‌کنیم تا در صورت مشاهده آن‌ها، به روانشناس مراجعه کنید.

• اگر وسواس چک کردن و افکار مرتبط با آن موجب ایجاد اضطراب و ناراحتی شدید شده است و روابط شما را تحت تأثیر قرار دهد.
• اگر هر روز زمان زیادی را برای انجام برخی رفتار‌های تکراری مانند شستن دست‌ها صرف می‌کنید.
• در صورتی که رفتار‌های شما و علائم وسواس چک کردن در انجام کار‌های روزمره شما مانند کار، مدرسه و روابط شخصی اختلال ایجاد کرده است.
• اگر رفتار‌های اجباری مکرر دارید و قادر به کنترل کردن آن‌ها نیستید.

چه زمانی باید برای درمان وسواس چک کردن به پزشک مراجعه کنیم؟ | ۵ راهکار طلایی برای درمان وسواس چک کردن

اگر دچار وسواس چک کردن یا هر نوع وسواس دیگری هستید، می‌توانید برای رفع مشکل خود به کلینیک آرزو امیدوار خدا مراجعه کنید. این کلینیک به عنوان مرکز مشاوره و روانشناسی در تهرانپارس خدمات متنوعی را به مراجعین خود ارائه می‌دهد. از جمله این خدمات می‌توان به مشاوره قبل و بعد از ازدواج، مشاوره طلاق، نوروفیدبک و بیوفیدبک، مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره برای انواع اختلالات روحی و روانی مانند افسردگی، وسواس و… اشاره کرد.

جمع‌بندی درباره ۵ راهکار طلایی درمان وسواس چک کردن

وسواس چک کردن یکی از اختلالات رایجی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. کنترل نکردن و عدم درمان این وسواس می‌تواند مشکلات جدی‌تری را برای شما ایجاد کند. به همین علت با مشاهده علائم این اختلال باید به پزشک یا روانشناس مراجعه کنید. ما در این مطلب ۵ مورد از راهکار‌های درمان وسواس چک کردن را برای شما بیان کردیم تا بتوانید در اسرع وقت نسبت به درمان اقدام کنید.

بدون نظر on ۵ راهکار طلایی برای درمان وسواس چک کردن

نظر بدهید

پاسخگوی شما عزیزان 9 الی 21