با مشاوران ما صحبت کنید

فواید و مزایای نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک چه مزایایی دارد؟

فواید و مزایای نوروفیدبک چیست؟ امروزه تغییر سبک زندگی و وجود چالش‌های مختلف در زندگی موجب شده تا افراد اختلالات رفتاری و روانی زیادی را تجربه کنند. از طرف دیگر، هر روزه درمان‌های جدیدتری برای کنترل این بیماری‌ها و اختلالات ارائه می‌شود. نسبت به این که بیماری و اختلال موجود چه نوعی بوده و چه میزان پیشرفتی داشته، انتخاب روش درمان از سوی پزشک می‌تواند متفاوت باشد.

نوروفیدبک یکی از روش‌های درمانی است که برای درمان برخی اختلالات مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوروفیدبک را با نام نوروتراپی نیز می‌شناسند. فواید متعدد این روش درمان موجب شده است تا امروزه پزشکان زیادی برای درمان اختلالات مختلف آن را توصیه کنند.

نوروفیدبک در واقع روشی غیر تهاجمی است که سعی در اصلاح و تغییر امواج مغز دارد و از این طریق به بهبود وضعیت بیمار کمک می‌کند. با توجه به رایج شدن این نوع درمان، ما قصد داریم در این مطلب شما را با مهم‌ترین فواید و مزایای نوروفیدبک آشنا کنیم.

نوروفیدبک چیست؟

قبل از این که بخواهیم به معرفی فواید و مزایای نوروفیدبک بپردازیم، لازم است اطلاعات بیشتری در خصوص این روش درمان داشته باشید. همانطور که در ابتدا به صورت خلاصه اشاره کردیم، این تکنیک، یک روش غیر تهاجمی است که با اندازه‌گیری امواج مغز انسان، نحوه عملکرد آن را ارائه خواهد داد. نوروتراپی یکی از انواع درمان‌های بیوفیدبک است و در دسته تکنیک‌های ذهنی _ بدنی قرار می‌گیرد.

هدف از این تکنیک بهبود عملکرد‌های غیر ارادی بدن مانند افسردگی، اضطراب و غیره است. بر اساس آنچه که در تحقیقات مختلف به دست آمده، می‌توان گفت که امواج‌های طبیعی و غیرطبیعی مغز می‌توانند عملکرد مغز را تعیین کنند. زمانی که این امواج دچار اختلال شوند، مغز نیز نمی‌تواند عملکرد درستی از خود نشان دهد. نوروفیدبک می‌تواند روی امواج مغز تأثیر بگذارد و در نهایت عملکرد مغز را بهبود بخشد.

فواید و مزایای نوروفیدبک

همانطور که بیان شد نوروفیدبک می‌تواند مزایای زیادی برای فرد داشته باشد و برخی از اختلالات رفتاری و روانی فرد را تا حد زیادی بهبود بخشد. با توجه به اینکه امروزه نوروتراپی به یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان اختلالات مختلف تبدیل شده، بهتر است قبل از اقدام برای استفاده از این تکنیک با فواید متعدد آن آشنا شوید.

نوروفیدبک چه مزایایی دارد؟

از مهم‌ترین فواید و مزایای نوروفیدبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بهبود عملکرد شناختی مغز

یکی از اصلی‌ترین فواید و مزایای نوروفیدبک این است که می‌تواند موجب افزایش تغییر و سازگاری مغز شود. این موضوع می‌تواند تا حدودی روند پیری طبیعی را به تأخیر بیندازد. این تکنیک همچنین در افراد مسن می‌تواند موجب افزایش سرعت پردازش شناختی شده و عملکرد اجرایی آن‌ها را بهبود بخشد.

بهبود حافظه و توجه

از آنجایی که این تکنیک روی امواج مغز تأثیر دارد، می‌تواند افزایش توجه و بهبود حافظه را به همراه داشته باشد. این بدین معناست که افراد مسن نیز می‌توانند با استفاده از نوروفیدبک اختلالات شناختی را بهبود بخشند. از طرف دیگر می‌توان گفت افرادی که دچار آسیب مغزی شده‌اند، می‌توانند با این روش حافظه بلند مدت و کوتاه مدت خود را تقویت کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله نوروفیدبک چگونه می‌تواند به کنکوری‌ ها کمک کند؟ را مطالعه کنید.

مؤثر در بهبود مهارت‌ها

شاید جالب به نظر برسد، اما نوروفیدبک می‌تواند با کاهش سطح استرس و اضطراب در شرایط مختلف در بهبود مهارت‌های افراد مؤثر باشد.

کاهش سطح استرس و اضطراب

چهارمین مورد از فواید و مزایای نوروفیدبک به کاهش سطح استرس و اضطراب افراد مربوط می‌شود. اضطراب و استرس از جمله اختلالات مهمی هستند که تقریباً همه ما آن‌ها را تجربه کرده‌ایم. نوروفیدبک با کنترل فرآیند‌های احساسی و تغییر آن‌ها باعث افزایش ثبات خلق و خو و کاهش سطح استرس و اضطراب می‌شود. در نهایت می‌تواند افزایش اعتماد به نفس را به همراه داشته باشد.

کاهش سطح استرس و اضطراب | فواید و مزایای نوروفیدبک

بهبود افسردگی

از رایج‌ترین فواید نوروفیدبک می‌توان به بهبود و درمان افسردگی اشاره کرد. این تکنیک درمانی موجب می‌شود پاسخ مغز به موضوعات منفی کاهش یابد و در نهایت باعث بهبود علائم افسردگی خواهد شد.

بهبود کیفیت خواب

زمانی که تکنیک نوروتراپی انجام می‌شود، عملکرد مغز بهبود یافته و سطح استرس و اضطراب تا حد زیادی کاهش می‌یابد. این امر موجب می‌شود تا فرد خواب سریع‌تر و راحت‌تری داشته باشد. این مزیت به خصوص برای افرادی که با مشکل بی‌خوابی مواجه هستند، بسیار حائز اهمیت است.

بهبود اختلالات یادگیری

یکی دیگر از فواید و مزایای نوروفیدبک ، بهبود اختلالات یادگیری است. اختلالات یادگیری را می‌توان به عنوان یکی از رایج‌ترین اختلالات در میان کودکان معرفی کرد. نوروفیدبک باعث بهبود توانایی‌های شناختی کودکان می‌شود. به این ترتیب اختلالات یادگیری آن‌ها نیز رفع می‌شود.

کمک به رشد کودکان عقب مانده ذهنی

کودکانی که مبتلا به عقب ماندگی ذهنی هستند، برای یادگیری موضوعات مختلف با مشکل مواجه می‌شوند. با تکنیک نوروفیدبک می‌توان IQ آن‌ها را تا حدودی افزایش داد و این امر نقش مؤثری در بهبود رشد ذهنی آن‌ها خواهد داشت.

کمک به رشد کودکان عقب مانده ذهنی | فواید و مزایای نوروفیدبک

مؤثر در درمان اوتیسم

معمولاً کودکان اوتیسم برای برقراری ارتباط، انجام داده امور روزمره و برخی مهارت‌ها دچار مشکل هستند. تکنیک نوروتراپی به این کودکان کمک می‌کند تا بتوانند مهارت‌های ارتباطی و رفتار‌های اجتماعی خود را بهبود بخشند.

بهبود علائم سکته مغزی

بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند، پس از مدتی همچنان دچار سرگیجه شده و نمی‌توانند تعادل خود را حفظ کنند. استفاده از نوروفیدبک برای این بیماران، به کاهش این علائم کمک خواهد کرد. همچنین دیگر مشکلات آن‌ها مانند زنگ زدن در گوش، افسردگی، اضطراب و استرس نیز بهبود خواهد یافت.

درمان اعتیاد

درمان اعتیاد هم جزو فواید و مزایای نوروفیدبک به شمار می‌رود. برخی مطالعات انجام شده در خصوص تکنیک نوروتراپی نشان دهنده این است که این روش می‌تواند میل به استفاده از مواد مخدر و علائم روانی آن را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین می‌تواند در بهبود علائم روحی و جسمی نیز مؤثر باشد. در نهایت می‌توان گفت که این تأثیرات موجب می‌شوند تمایل به مصرف دارو‌های مختلف نیز کاهش یابد.

درمان اعتیاد یکی از مزایای نوروفیدبک

مدیریت و بهبود سندروم استرس بعد از ضایعه

سندروم استرس پس از حادثه می‌تواند تأثیر زیادی روی کیفیت زندگی افراد داشته باشد. بدین منظور می‌توانید با استفاده از روش نوروفیدبک این استرس را تا حد زیادی کاهش دهید.

درمان خستگی مزمن

سندروم خستگی مزمن یکی دیگر از موضوعاتی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. یکی از فواید قابل توجه نوروفیدبک این است که می‌تواند این سندروم را تا حد زیادی درمان کند. نوروتراپی از طریق بهبود توانایی‌های مهارتی و اجرایی و همچنین توانایی‌های شناختی، روی این اختلال تأثیر می‌گذارد.

بهبود و درمان سردرد و میگرن

سردرد‌های ناشی از میگرن از جمله درد‌های غیر قابل تحملی هستند که می‌توانند تأثیر زیادی روی عملکرد افراد و کیفیت خواب آن‌ها داشته باشند. یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند سردرد‌های میگرنی را تا حد زیادی کاهش دهد، استفاده از تکنیک نوروفیدبک است. یعنی نوروفیدبک برای درمان میگرن موثر است؟ پاسخ مثبت است. شما با کمک این روش، پس از مدتی متوجه کاهش سردرد‌های خود خواهید شد.

علاوه بر این موضوع، استفاده از دارو‌های مختلف برای کاهش سردرد می‌تواند اعتیادآور باشد. با وجود تکنیک نوروتراپی، میل به استفاده از دارو کاهش یافته و می‌توانید این روش را جایگزین دارو‌های مسکن کنید.

بهبود و درمان فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یکی از بیماری‌هایی است که درد اسکلتی_ عضلانی زیادی به همراه دارد. از دیگر فواید و مزایای نوروفیدبک می‌توان به بهبود حالات مختلف بیماران مانند حالت خلقی اشاره کرد.

بهبود و درمان فیبرومیالژیا به کمک نوروفیدبک | فواید و مزایای نوروفیدبک

مؤثر در کاهش وزن

یکی دیگر از فواید و مزایای نوروفیدبک ، تاثیر آن در کاهش وزن می‌باشد. با استفاده از نوروتراپی می‌توان اختلالات مربوط به غذا خوردن و میل به غذا را کاهش داد. این روش می‌تواند تکنیکی‌ امیدوار‌کننده برای کاهش وزن باشد.

بهبود سندروم پارکینسون

تحقیقات انجام شده نشان دهنده آن است که نوروفیدبک توانسته بعد از چندین جلسه موجب بهبود تعادل بیماران در حالت متحرک و ‌ایستاده شود. به علاوه، این جلسات می‌تواند پس از مدتی روی سایر علائم و سرعت حرکت این بیماران تأثیر مثبت داشته باشند.

بهبود بیماری صرع

بخش قابل توجهی از بیماران مبتلا به صرع به درمان‌های معمولی پاسخ نمی‌دهند. روش نوروتراپی می‌تواند با کاهش ۷۰ درصدی فرکانس تشنج تأثیرات مثبتی روی بدن این بیماران ایجاد کند.

کمک به بهبود بیماران فلج مغزی

بیماران مبتلا به فلج مغزی برای انجام فعالیت خود با مشکل مواجه هستند. آن‌ها نمی‌توانند توانایی‌های عاطفی، گفتار و توانایی‌های فیزیکی خود را نشان دهند. برای رفع این مشکل از نوروفیدبک استفاده می‌شود. نوروفیدبک با بهبود این اختلالات می‌تواند تأثیر زیادی روی بهبود علائم این بیماری داشته باشد.

درمان انواع وسواس

جالب است بدانید یکی از فوایدو مزایای نوروفیدبک این است که می‌تواند به کاهش علائم وسواس کمک کند. تحقیقات انجام شده روی بیماران مختلف نشان می‌دهند که این بیماران تأثیرات مثبتی را دریافت کرده‌اند.

درمان انواع وسواس | فواید و مزایای نوروفیدبک

کاهش علائم دیابت

بر اساس مطالعات انجام شده می‌توان گفت با استفاده از جلسات مختلف نوروفیدبک می‌توان سطح قند خون افراد دیابتی را ثابت نگه داشت و کیفیت زندگی آن‌ها را افزایش داد. در نهایت بیماران دیابتی نیاز کمتری به مصرف انسولین خواهند داشت.

نوروفیدبک در کلینیک آرزو امیدوار خدا

نوروفیدبک ، یکی از خدماتی است که در کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران (تهرانپارس) به مراجعین عزیز ارائه می‌شود. این تکنیک تاثیر مثبتی بر درمان بعضی از اختلالات و مشکلات مانند وسواس، افسردگی، پارکینسون، میگرن و… دارد.

برای بهره مندی از خدمات نوروفیدبک در تهرانپارس می‌توانید به مرکز مشاوره و روانشناسی آرزو امیدوار خدا  مراجعه کنید. خدمات متنوع این مرکز شامل مشاوره و روانشناسی، مشاوره قبل و بعد از ازدواج، زوج درمانی، مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره خیانت و طلاق و… می‌شوند.

جمع بندی درباره فواید و مزایای نوروفیدبک

نوروفیدبک یک روش غیرتهاجمی است که می‌تواند روی امواج‌ مغز تاثیر بگذارد و آن‌ها را اصلاح نماید. این تغییرات می‌توانند موجب بهبود و درمان بیماری‌های مختلف و همچنین بهبود عملکرد افراد شوند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که نوروفیدبک مزایای زیادی برای افراد به همراه خواهد داشت. ما در این مطالب سعی کردیم برخی از مهم‌ترین مزایای نوروفیدبک را برای شما بیان کنیم. در صورت تمایل می‌توانید نظرات خود را درباره اینکه فواید و مزایای نوروفیدبک با ما به اشتراک بگذارید.

بدون نظر on فواید و مزایای نوروفیدبک چیست؟

نظر بدهید

پاسخگوی شما عزیزان 9 الی 21