با مشاوران ما صحبت کنید

آیا می توان افسردگی را به کمک دستگاه rtms درمان کرد؟

آیا می توان افسردگی را به کمک دستگاه rtms درمان کرد؟

آیا می توان افسردگی را به کمک دستگاه rtms درمان کرد؟ درمان افسردگی با دستگاه rtms امکان پذیر است؟ افسردگی یکی از بیماری‌های شایعی است که در کودکان، زنان و مردان مشاهده می‌شود. کسانی که از این بیماری رنج می‌برند، علائم متنوعی دارند. بعضی از علائم افسردگی افراد شامل ناامیدی، تحریک‌پذیری، اختلال خواب، ترک لذت و… می‌شوند.

افسردگی، زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث اختلال در آن می‌شود. به همین علت لازم است درمان شود. روش‌های مختلفی برای بهبودی و درمان افسردگی وجود دارند که از آن جمله می‌توان به دارودرمانی، روان درمانی، استفاده از فناوری‌های جدید مانند دستگاه rtms و… اشاره کرد.

جهت دریافت مشاوره با دکتر با شماره 09373628819 تماس بگیرید

آیا می توان افسردگی را به کمک دستگاه rtms درمان کرد؟

دستگاه rtms چیست؟

یک نوع تجهیزات درمانی خاص است که موجب تحریک مغناطیسی مغز می‌شود. به این ترتیب می‌تواند تغییراتی را در فعالیت‌های طبیعی مکانیسم مغز بیمار ایجاد کند. در اثر این فرایند، بیمار بهبود می‌یابد.
آر تی ام اس یک روش غیرتهاجمی است که دارای تاییدیه FDA می‌باشد. در این روش جدید، سلول‌های مغزی را به وسیله یک سیم‌پیچ یا کویل مغناطیسی تحریک می‌کنند.

بیشتر بخوانید:افسردگی فصلی چیست؟

دستگاه rtms چیست؟

برای درمان چه بیماری هایی می توان از دستگاه rtms استفاده کرد؟

آیا می توان افسردگی را به کمک دستگاه rtms درمان کرد؟ امروزه برای درمان اختلالات وسواسی (OCD)، ترک سیگار، درمان افسردگی، میگرن و اسکیزوفرنی از دستگاه آر تی ام اس کمک می‌گیرند.

پیشنهاد می کنیم مقاله درمان افسردگی با tdcs را مطالعه کنید.

آیا می توان اختلال افسردگی را به کمک دستگاه rtms درمان کرد؟

آیا می توان افسردگی را به کمک دستگاه rtms درمان کرد؟ در حال حاضر کمتر کسی وجود دارد که اطلاعاتی درباره افسردگی نداشته باشد. گاهی اوقات برای درمان افسردگی از روش دارودرمانی استفاده می‌کنند؛ اما همیشه پاسخ مناسبی دریافت نمی‌کنند. ضمن اینکه مصرف دارو عوارضی به دنبال دارد. در چنین شرایطی می‌توان از دستگاه RTMS استفاده کرد.

عوارض کمتر، اثربخشی بیشتر و سریعتر این روش باعث شده است تا بیشتر موردتوجه قرار بگیرد. البته دستگاه آر تی ام اس به عنوان آخرین مرحله درمان بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی در صورتی که سایر روش‌های درمانی موثر نباشند، از این روش استفاده می‌شود. فقط در صورت تشخیص پزشک می‌توان از این روش به عنوان درمان اولیه استفاده کرد.

درست است که اثربخشی بالینی این روش برای درمان افسردگی توسط FDA تایید شده است؛ اما میزان پایداری نتایج آن مشخص نیست. مطالعات نشان می‌دهند تقویت طولانی مدت فعالیت عصبی در قسمت‌های کلیدی مغز می‌تواند تاثیر بسزایی در این امر داشته باشد.

علاوه براین، با تکرار جلسات درمانی، میزان انتقال سیگنال در سیناپس‌ها به صورت پایدارتری درمی‌آید. این امر باعث بهبود پاسخ‌دهی به الگوهای خاص تحریک می‌شود.

آیا می توان اختلال افسردگی را به کمک دستگاه rtms درمان کرد؟

درمان افسردگی به کمک دستگاه rtms چگونه است؟

در این روش، سلول‌های مغزی و نورون ‌های عصبی قسمت‌های مختلف مغز را به وسیله یک میدان مغناطیسی تحریک می‌کنند. در هر جلسه درمان، کویل دستگاه را روی سر بیمار قرار می‌دهند. به این ترتیب، ارسال پالس مغناطیسی به مغز بیمار صورت می‌گیرد. این پالس‌ها به قسمت‌هایی از مغز برخورد می‌کنند که مسئول کنترل خلق و خو و افسردگی هستند. بعد از برخورد، وظیفه دارند نورون‌های مغزی غیرفعال را تحریک کنند.

درمان افسردگی به کمک دستگاه rtms چگونه است؟ | آیا می توان افسردگی را به کمک دستگاه rtms درمان کرد؟

نتایج تحقیقات درباره تاثیر دستگاه RTMS در درمان افسردگی

تحقیقات بالینی درباره تاثیر دستگاه آر تی ام اس از اوایل سال 1990 آغاز شد. نتایج آزمایش‌هایی که در سال‌های مختلف انجام شده است نشان می‌دهند استفاده از فرکانس بالای دستگاه تی ام اس برای درمان بیماران افسرده می‌تواند باعث بهبودی بیشتری در آنها شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله دستگاه TDCS چیست و چه کمکی به بیماران می کند؟ را مطالعه کنید.

تعداد جلسات و مدت زمان درمان افسردگی با آر تی ام اس

آیا می توان افسردگی را به کمک دستگاه rtms درمان کرد؟ تعداد جلسات درمان برای تمام بیماران یکسان نیست و به نوع اختلال و شدت آن بستگی دارد. معمولا هر جلسه درمانی با دستگاه Rtms به مدت 30-60 دقیقه طول می‌کشد. البته مدت زمان جلسه اول بیشتر از سایر جلسات است. چرا که در این جلسه باید بهترین مکان برای قرارگیری کویل دستگاه مشخص شود.

در جلسات بعدی، کویل را بر اساس همین تنظیمات در محل مشخص شده قرار می‌دهند. باید توجه داشت که فاصله پوست سر و ساختار سلولی قشر مغز در افراد مختلف یکسان نیست. به همین علت هنگامی که برای درمان افسردگی از دستگاه rtms استفاده می‌کنند، با نتایج متفاوتی مواجه می‌شوند. به همین علت لازم است دستگاه متناسب با هر فرد تنظیم شود.

تعداد جلسات و مدت زمان درمان افسردگی با آر تی ام اس | آیا می توان افسردگی را به کمک دستگاه rtms درمان کرد؟

هزینه درمان افسردگی با دستگاه rtms

هزینه درمان افسردگی با دستگاه rtms به تعداد جلسات درمان، نوع و محل کلینیک و… بستگی دارد یعنی هر چقدر تعداد جلسات درمانی بیشتر شود، هزینه درمان هم افزایش می‌یابد.

سخن پایانی 

در مقاله بالا درباره این صحبت کردیم که آیا می توان افسردگی را به کمک دستگاه rtms درمان کرد؟ آر تی ام اس به عنوان یک روش غیرتهاجمی پیشرفته برای درمان اختلالات مختلف از جمله افسردگی شناخته می‌شود. اثربخشی عالی، عدم نیاز به بیهوشی، بیشترین تاثیر در تناسب و بهبود کیفیت خواب بیمار و عدم نیاز به کاشت الکترودهای مغزی از جمله مزایای این روش درمانی به شمار می‌روند. در صورت تشخیص پزشک از این روش درمانی استفاده می‌شود. برای استفاده از دستگاه RTMS می‌توانید به بهترین روانشناس در تهرانپارس مراجعه کنید.

شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را درباره سوال آیا می توان افسردگی را به کمک دستگاه rtms درمان کرد؟ با ما به اشتراک بگذارید.

کلینیک روانشناسی و نوروفیدبک دکتر آرزو امیدوارخدا به ارائه‌ی خدمات مشاوره برای کودکان، بزرگسالان و زوجین می‌پردازد. جهت دریافت نوبت با کلینیک تماس برقرار نمایید.

تهرانپارس فلکه دوم نبش بلوار ناهیدی ساختمان پزشکان ابن سینا طبقه دو

09373628819

سوالات متداول برای درمان افسردگی با دستگاه rtms:

1. rTMS چیست؟

rTMS مخفف تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای است. این روش درمانی غیرتهاجمی از پالس‌های مغناطیسی برای تحریک نواحی خاصی از مغز استفاده می‌کند. rTMS در حال حاضر برای درمان افسردگی ماژور تایید شده است و می‌تواند برای درمان سایر اختلالات خلقی و عصبی نیز مفید باشد.

2. rTMS چگونه عمل می‌کند؟

پالس‌های مغناطیسی rTMS از طریق جمجمه به مغز نفوذ می‌کنند و سلول‌های عصبی را در نواحی خاصی از مغز تحریک می‌کنند. این تحریک می‌تواند به کاهش علائم افسردگی، مانند غم و اندوه، ناامیدی، خستگی و اضطراب کمک کند.

3. چه کسانی می‌توانند از rTMS استفاده کنند؟

rTMS می‌تواند برای افراد مبتلا به افسردگی ماژور که به درمان‌های دارویی به خوبی پاسخ نداده‌اند یا عوارض جانبی را تجربه می‌کنند، مفید باشد. همچنین، rTMS می‌تواند برای درمان سایر اختلالات خلقی و عصبی، مانند اختلال وسواس فکری-اجباری، اختلال دوقطبی و میگرن نیز مفید باشد.

4. rTMS چه مزایایی دارد؟

rTMS مزایای متعددی دارد، از جمله:

  • غیرتهاجمی بودن: این روش درمانی نیازی به جراحی یا دارو ندارد.
  • بدون درد بودن: rTMS معمولاً بدون درد است و نیاز به بی‌حسی ندارد.
  • عوارض جانبی کم: rTMS معمولاً عوارض جانبی کمی دارد که معمولاً خفیف و گذرا هستند.
  • اثربخشی بالا: rTMS می‌تواند برای بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی که به درمان‌های دیگر پاسخ نداده‌اند، موثر باشد.

5. rTMS چه عوارضی دارد؟

عوارض جانبی rTMS معمولاً خفیف و گذرا هستند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سردرد
  • احساس گزگز یا مور مور شدن پوست سر
  • گیجی
  • مشکل در تمرکز

6. هزینه درمان rTMS چقدر است؟

هزینه درمان rTMS می‌تواند بسته به محل زندگی شما، نوع و شدت افسردگی و تعداد جلسات درمانی مورد نیاز متفاوت باشد.

بدون نظر on آیا می توان افسردگی را به کمک دستگاه rtms درمان کرد؟

نظر بدهید

پاسخگوی شما عزیزان 9 الی 21