با مشاوران ما صحبت کنید

درمان افسردگی با tdcs

درمان افسردگی با tdcs به عنوان یک روش نوین شناخته می‌شود. در این روش برای درمان افسردگی و سایر اختلالات روانی از فناوری‌های جدیدی استفاده می‌کنند. حتما می‌دانید که افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جوامع امروزی است.

افراد زیادی در جهان از این اختلال رنج می‌برند. برای درمان آنها از روش‌های مختلفی مانند دارودرمانی و صحبت درمانی استفاده می‌شود. با این حال، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهند فقط علائم 46درصد بیماران با استفاده از این روش‌ها به صورت کامل بهبود پیدا کرده اند.

با گسترش علم و فناوری در جهان، هر روز شاهد پیشرفت‌های زیادی در علوم مختلف از جمله علوم اعصاب هستیم. Tdcs یکی از روش‌های درمانی امیدبخش برای درمان افسردگی و سایر اختلالات روانی است. برای درمان افسردگی با tdcs اقدام به تحریک جمجمه ای مغز می‌کنند. یعنی برای درمان افسردگی افراد از جریان‌های الکتریکی استفاده می‌شود. با این کار مغز را تشویق می‌کنند تا عملکرد بهتری از خود نشان دهد. TDCS یک راهکار درمانی مناسب برای رفع افسردگی است. این روش بر درمان افسردگی مقاوم به دارو تاثیر مثبتی دارد.

افسردگی چیست؟

افسردگی یا depression یکی از بیماری‌های خلقی بسیار شایع است. این بیماری با علائم مختلفی مانند احساس غم، پوچی، درماندگی، فکر کردن به مرگ، اختلال در تمرکز، خستگی و پایین بودن انرژی، بی‌قراری و… نمایان می‌شود. البته علائم افسردگی در افراد متفاوت است. اختلال افسردگی، انگیزه و شوق فرد را برای زندگی از بین می‌برد. به همین دلیل باید فورا برای درمان آن اقدام کرد.

افسردگی چیست؟ | درمان افسردگی با tdcs

تحریک الکتریکی مغز transcranial Direct Current Stimulation

تحریک الکتریکی مغز یا تحریک جدار جمجمه ای با جریان مستقیم (tDCS) به وسیله عبور جریان الکتریکی از مغز انجام می‌شود. یعنی یک جریان بسیار ضعیف از برق متناوب را وارد جمجمه می‌کنند. این امر باعث ایجاد یک شوک کوچک در فعالیت الکتریکی سطح مغز می‌شود. شوک موردنظر می‌تواند فعالیت امواج مغزی را کاهش یا افزایش دهد. البته وضعیت فورا به صورت نرمال بازمی‌گردد. این شوک کوچک است؛ اما اثرات مثبتی در درمان افسردگی دارد.

درمان افسردگی با tdcs بسیار حائز اهمیت است. اهمیت TDCS زمانی آشکارتر می‌شود که برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی حاد به کار می‌رود. این بیماران نسبت به سایر روش‌های درمانی پاسخ مناسبی نمی‌دهند. در واقع روش درمان tdcs نتایج مطلوبی برای افسردگی‌های شدید و مقاوم به دارو دارد.

درمان افسردگی با tdcs

آیا Tdcs همان شوک درمانی است؟

یکی از تصورات اشتباهی که در مورد tdcs وجود دارد این است که آن را مشابه با روش شوک‌درمانی می‌دانند؛ در حالی که این طور نیست. تی دی سی اس یک روش غیرتهاجمی و کم‌عارضه است و در آن از یک جریان الکتریکی بسیار ضعیف استفاده می‌شود. این جریان به حدی ضعیف است که بیمار فقط یک گزگز ساده را در سطح سر خود حس می‌کند.

تفاوت نوروفیدبک و tdcs

تفاوت نوروفیدبک و tdcs به نحوه عملکرد و اجرا، کاربرد، عوارض، هزینه، قطب‌های مثبت و منفی و محدودیت‌های استفاده از این روش‌ها مربوط می‌شود. افراد به کمک نوروفیدبک می‌توانند عملکرد مغز خود را بهبود دهند بدون اینکه از روش‌های تهاجمی استفاده کنند. اما tdcs یک روش غیرتهاجمی برای درمان مغز است. در این روش برای تحریک مغز از یک جریان الکتریکی بسیار ضعیف استفاده می‌شود.

تاثیر tdcs بر درمان افسردگی

درمان افسردگی با tdcs یک روش سریع و بدون دارو است که محبوبیت زیادی دارد. با استفاده از این روش می‌توانند علائم اختلالات جسمی – مغزی را کاهش دهند. در حال حاضر تی دی سی اس به عنوان یک روش درمانی بسیار ایمن و غیرتهاجمی شناخته می‌شود. البته نتایج تمام مطالعات یکسان نیست. علت این ناهماهنگی، نبود پروتکل استاندارد برای تحریک الکتریکی مغز است. یعنی ممکن است مطالعات از نظر تعداد جلسات، نوع و قدرت جریان و… با هم متفاوت باشند.

در روش tdcs برای درمان فرد افسرده از نقشه مغزی او استفاده می‌کنند. این نقشه بیانگر فعالیت غیرنرمال امواج مغزی فرد در برخی از قسمت‌های مغز است. یعنی فعالیت این امواج در قسمت‌هایی از مغز، بیشتر یا کمتر از حد نرمال می‌باشد. برای درمان افسردگی لازم است میزان امواج مغزی را به حد نرمال برسانیم.

درمان افسردگی با tdcs عوارض چندانی ندارد و به سرعت آثار خود را نشان می‌دهد. این روش برای درمان افسردگی‌های شدید و مقاوم به دارو مناسب است. به دلیل اثربخشی سریع TDCS، از این روش برای درمان افسردگی‌های غیر قابل کنترل استفاده می‌کنند. چرا که این نوع افسردگی‌ها می‌توانند آثار منفی شدیدی در زندگی فرد بگذارند.

نحوه درمان افسردگی با tdcs

تحریک الکتریکی مغز یا TDCS یک روش درمانی است که با استفاده از جریان الکتریکی انجام می‌شود. برای این منظور، الکترودهایی در قسمت‌های خاصی از سر بیمار وصل می‌شوند. به وسیله این الکترودها، جریان الکتریکی خفیفی را از مغز بیمار عبور می‌دهند. این جریان ، عملکرد مغز را بهبود می‌دهد و تاثیر بسزایی در کاهش علائم افسردگی دارد.

درمان افسردگی با tdcs

مراحل درمان

درمان افسردگی با tdcs طی چندین مرحله انجام می‌شود. در ادامه به این مراحل اشاره می‌کنیم.
1- تهیه یک نقشه مغزی دقیق از سر بیمار به منظور تشخیص نوع و شدت افسردگی و مشاهده میزان فعالیت امواج قسمت‌های مختلف مغز
2- اتصال الکترودهای مخصوص در نواحی خاصی از سر بیمار (نوروتراپیست با توجه به نقشه مغزی بیمار، بهترین محل را برای اتصال الکترودها انتخاب می‌کند.)
3- اعمال جریان الکتریکی بسیار ضعیف روی سطح سر بیمار (این جریان آسیبی به فرد وارد نمی‌کند و فقط می‌تواند باعث تحریک امواج مغزی شود. به این ترتیب فعالیت امواج را به حد نرمال می‌رساند.)

عوارض جانبی درمان با روش تی دی سی اس

آیا tdcs عوارض جانبی دارد؟ این سوال ممکن است در ذهن شما ایجاد شود. در پاسخ باید گفت تی دی سی اس یک روش و تکنیک درمانی است که عوارض چندانی ندارد. مطالعات محدودی در این زمینه صورت گرفته است.

به طور کلی tdcs عوارض کمی دارد که شامل خارش، سردرد، تهوع، خستگی، بی‌خوابی، سوزن سوزن شدن و سوزش در ناحیه سر می‌شوند. معمولا این عوارض موقتی و قابل تحمل هستند و به مرور از بین می‌روند.
عوارض مشابهی در کودکان و بزرگسالان قابل مشاهده است. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهند که استفاده از tdcs برای کودکان می‌تواند باعث تحریک‌پذیری و تغییرات خلقی شود. با توجه به تفاوت‌های موجود در ضخامت جمجمه، حجم مایع مغزی نخاعی، نوروپلاستیسیته و حجم ماده سفید و خاکستری بین بزرگسالان و کودکان باید از دوزهای مناسب استفاده شود. بهتر است استفاده از tdcs به بعد از دوره بلوغ موکول شود؛ مگر اینکه شرایط فوری و ضروری باشد.

برخی افراد نگران هستند با استفاده از تی دی سی اس دچار ضایعات پوستی شوند. ممکن است در اثر افزایش دمای پوست، عوارضی ایجاد شود. عواملی مانند تغییر میزان مقاومت پوست، ضخامت پوست، شدت جریان، مدت زمان جریان و… می توانند در بروز عوارض تاثیر بگذارند. بنابراین باید ولتاژ تحریک به صورت دقیق تنظیم شود.

درمان افسردگی با tdcs

مدت زمان هر جلسه tdcs

مدت زمان هر جلسه tdcs به نوع و شدت اختلال بستگی دارد؛ اما معمولا 30-20 دقیقه طول می‌کشد. گاهی اوقات این مدت کمتر و در حدود 20-10 دقیقه است. نکته مهم این است که مدت زمان هر جلسه تی دی سی اس نباید بیشتر از 30 دقیقه باشد. در غیر این صورت ممکن است اثرات منفی در فرد داشته باشد.

تعداد و فاصله جلسات تی دی سی اس

تعداد جلسات tdcs با توجه به نوع و شدت اختلال فرد تعیین می‌شود و معمولا بین 8-15 جلسه است. نوروتراپیست با توجه به وضعیت بیمار و نیاز او، فاصله جلسات درمان را مشخص می‌کند. ممکن است این جلسات در هفته اول به صورت روزانه و از هفته دوم یک روز درمیان برگزار شوند. گاهی اوقات فاصله جلسات تی دی سی اس بین 10-15 روز است.

قیمت هر جلسه tdcs

باید بدانید که نمی‌توان نرخ ثابتی برای هر جلسه tdcs تعیین کرد. با این حال، قیمت هر جلسه درمان افسردگی با tdcs کمتر از نوروفیدبک است. قیمت بالای دستگاه tdcs و وارداتی بودن آن باعث شده است تا قیمت این خدمات متغیر باشد.

برخی از مراکز درمانی برای خدمات تی دی سی اس مبلغی بین 150 تا 300 هزار تومان دریافت می‌کنند. اگر چه ممکن است این خدمات با قیمت‌های ارزان‌تری در شهرستان‌ها ارائه شوند. البته کیفیت درمان تفاوت چندانی ندارد و قیمت هر جلسه را درمانگر با توجه به شرایط بیمار، نوع درمان و دستگاه مورد استفاده تعیین می‌کند. باید دقت داشت که پیگیری روند درمان و شرکت در جلسات درمانی باعث می‌شود نتایج مطلوبی به دست آید.

درمان افسردگی با tdcs

سخن پایانی درباره درمان افسردگی با tdcs

نتایج مطالعات در موارد زیادی حاکی از موفقیت روش تحریک الکتریکی مغز (tdcs) برای درمان افسردگی بوده است. TDCS یک روش مدرن است که در آن برای درمان بیمار از جریان الکتریکی ضعیفی استفاده می‌شود. این امر تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد مغز دارد. اثرات درمان افسردگی با tdcs برای مدت طولانی باقی می‌مانند و باعث بهبود علائم این بیماری می‌شوند. اگر دچار افسردگی هستید فورا به روانشناس یا مشاور مراجعه کنید. کلینیک روانشناسی و نوروفیدبک آرزو امیدوارخدا خدمات متنوعی را به عزیزان ارائه می‌دهد. اگر برای درمان نیاز به tdcs باشد، از این روش استفاده می‌کند.

بدون نظر on درمان افسردگی با tdcs

نظر بدهید

پاسخگوی شما عزیزان 9 الی 21